måndag 23 juni 2014

Att ansöka om pass

Då ska vi se...

Polisen har denna säsong ändrat på rutinerna vid beställning av pass. I Stockholms Län har man tagit bort drop-in och ersatt det med att man ska boka tid via internet (hur gör man om man inte kan eller vill boka via internet, tro?).

Den 31 maj bokade jag tid för nya pass till oss tre och hittade tid på Arlanda-kontoret på min första semesterdag, dvs idag. Arlanda ligger nära oss, några minuter med bilen i den kalla och regniga snålblåsten. Lite svårt att hitta parkeringsplats blev det men med en minut tillgodo (man ska vara på plats fem minuter innan annars faller tiden bort) ankomstregistrerade vi oss och fick en nummerlapp:

Sedan satt vi där... Vad jag visste men inte trodde spelade roll i sammanhanget var att dit kommer alla som har taskig framförhållning, de som står på Arlanda och upptäcker att passet redan gått ut eller går ut under tiden man är bortrest. Jo då, de erkände de själva när de stod där och väntade på sin tur, nervöst hoppandes från fot till fot för planet sticker snart iväg - med eller utan dem. Det var även de som hade lite framförhållning, deras plan skulle gå om fyra timmar.

I alla fall, så ska det tydligen vara: alla de som behöver ett temporärt pass har förtur framför dem som tänker efter lite och planerar. Kanske vi också skulle ha tryckt in den knappen och trängt oss emellan...?

När parkeringstiden närmade sig sitt slut så gav vi helt enkelt upp, det kom ju bara fler och fler oplanerade människor. Nu har jag bokat om till den 3 juli, första tiden som finns ledig på Sollentuna-kontoret.

Och jag som trodde jag skulle ha kunnat bocka i en till avklarad sak på listan...

Behöver jag säga att vi var på ungefär lika humör som det svenska sommarvädret idag?

3 kommentarer:

  1. Haha, inte meningen att skratta men du skriver roligt och jag ser situationen framför mig :-)
    Kram Lina

    SvaraRadera