fredag 11 juli 2014

Gjort mycket men inte klarat av något

Idag steg vi upp tidigt (hmmm... nåja) och åkte till Djurgården för att besöka Spanska Ambassaden (Jisses, så fint det ligger!). Det främsta målet med dagen var att ansöka om NIE!

Igår kväll hade jag förberett följande, allt enl instruktionerna på ambassadens hemsida:
  1. Plockat fram våra pass i original
  2. Kopierat passen (blev både i färg och svartvitt, skrivaren krånglar lite...)
  3. Fyllt i EX 15 för var och en, inte skrivit under
  4. Skrivit ut Modelo 790
  5. Kontanta pengar (3x83 kr)
La allt snyggt och prydligt i varsin mapp som den administratör man är!

Men hjälpte det? Inte ett dugg! Man kan nämligen inte ansöka om NIE på ambassaden om man ska flytta permanent! Så var det med det - framförhållning är inte av godo, det är bara slöseri med vår tid. Vi kunde alltså inte bocka av detta i listan. Suck!
Men ambassadpersonalen tyckte att mina mappar var exemplariska! :)

Så istället gick vi på Aquaria Vattenmuseum som ligger nästan mittemot. Det är ju lite mysigt en stund och snabbt avklarat. OK, det där lät ju lite otrevligt av mig, vad jag menar är att det är ganska litet och passar oss i vår tidspress.

Sedan skulle vi försöka klara av några fler punkter på listan, det hade vi tänkt ta i Kista Galleria:
  1. Kontanterna skulle ju sättas in - lättare sagt än gjort då insättningsautomaten var full och personalen på SEB hanterar inte kontanter längre. Kan ju i sammanhanget berätta att det gör inte alla butiker i Kista heller... Bankkvinnan vet numer också vad jag tycker om detta med att sätta in kontanter, automaterna fungerar ju inte!
  2. Mobilt modem - det har vi skaffat nu! En bock i listan!
  3. Vattenkokare - jag beställde tidigare en resevattenkokare från Conrad.se som ju självklart var kaputt när den levererades. Den är returnerad och det ska bli lite spännande att se hur lång tid det tar innan jag har pengarna på kontot då de är ökända för dålig reklamationshantering. I alla fall, Kjell & Co skulle ha en men den var slut - är så i hela Stockholmsområdet, typ. Så nu måste här surfas runt efter vattenkokare så att vi åtminstone kan fixa lite kaffe själva under resan.
  4. Lånat bilden ifrån Stadium
  5. Äta på Food Court - vi ville äta den libanesiska vegetariska tallriken, den är så god! Men nya ägare eller semesterjobbare gjorde att det var inte alls lika gott och det saknades saker på tallriken, mest en massa röror och "geggor". Men en bock i listan, om än en besviken sådan.

Mannen min skakade på huvudet och undrade hur gammal jag var, om jag började närma mig "the Golden Years" eftersom jag idag har köpt en jacka som är leopardmönstrad!

Tänkte att den matchar alla de extra grå hår jag har fått - och kommer att få - under denna resa...

2 kommentarer:

  1. Hmm, trodde jag hade skrivit en kommentar? Vart tog den vägen?
    Ja hur som helst :) det låter som att ni förverkligar en härlig dröm för många! Även för oss :) men än så länge får vi hålla till godo med dom surt insparade och för få semesterdagarna för att kunna åka ner till vårt drömställe i Torrevieja...lycka till på eran resa! Mats o Nenna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, du skrev men de publiceras inte per automatik.

      Det är bara att konstatera: de semesterdagar man har räcker inte så långt när de ska räcka till allt man vill göra här i livet. Det är ju inte alla förunnat att kunna ta ledigt när det passar.

      Tack för att ni tittar in och säger hej!

      Radera