tisdag 2 september 2014

Att hitta runt - eller inte...

Vi var lite trötta idag, lämnade sonen på skolan, till marknaden, till Scandinavian Service för att få våra NIE-papper... Sedan var det tre timmar kvar tills det var dags att hämta sonen igen. Hem eller ska vi ta den där svängen till stormarknaden Carrefour vi pratat om...?

Carrefour besämde vi oss för mitt i rondellen - en av de kanske 200 rondeller eller så de har här i staden!

Så nu skulle vi dit! Vi visste att det låg på samma sida som och mellan de två köpcentrumen Miramar och El Corte Inglés intill A7, motorleden utmed hela nästan spanska kusten. Frågan var bara vid vilken avfart. Först försökte vi åka på känn bakvägen via El Corte Inglés. Nähäpp, det funkade inte riktigt så som jag hade tänkt det... Och GPS:en hittade inte alls något Carrefour! Lika bra det i mitt tycke. Jag och GPS:en, ni vet.

Det är nämligen så här med vägarna i Spanien (upplever jag det med min ringa kunskap, i alla fall): allting ligger utmed huvudleder mellan städer (t ex A7) eller i staden utmed en större gata. Sedan gäller det att ta rätt avfart för att komma till rätt område. Sväng under inga omständigheter fel för då är det bara att börja om igen - om du kan, för du kan inte U-svänga tillbaka då det troligen är enkelriktat, men försök att ta dig ut på huvudleden och ta rätt avfart den här gången. Missar du dessutom avfarten kan du få köra en halvmil för att kunna få vända vid en "cambio de sentido", dvs köra av, kör en rondell och sedan en rondell till och därefter en påfart där man ska stanna och sedan komma upp i 80 km/h på en sekund - helst snabbare.

Det tog oss 1,5 h att snurra runt hela Fuengirola - från El Faro till Benalmádena - innan vi hade hittat en parkeringsplats utanför Carrefour. Och nu vet vi vilken avfart det är, nr 209! Eller var det 211...? Äh, va f-n!

Mannen min hälsar 209.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar