måndag 20 oktober 2014

Bomber och granater vad mycket lime!

När vi flyttade hit till radhuset med den vackra tropiska trädgården runt den allmänna poolen frågade jag om man får plocka av frukterna där. Och ja, det får man.

Jag har ännu att lära när de olika frukterna mognar på året. Jag har ingen aning om hur jag ska veta att nu är granatäpplena mogna att plockas - de är ju stenhårda i skalet! Vet att det har något med färgen på skalet att göra... En jag plockade för någon vecka sedan var omogen, den jag plockade igår var hur god som helst! Så det är väl dags.

Sedan har vi då citrusfrukten. För vid poolen står där träd som dignar med limefrukter!

Och eftersom jag får plocka så plockar jag.
Och eftersom jag inte gillar slöseri så plockar jag.
Och eftersom jag gillar att ta hand om det naturen ger så plockar jag.

Följden blir att här hemma står ett fat med ganska många limefrukter i. Och en och annan granatfrukt också för de har uppenbarligen börjat mogna. Vackert!

Öh... vad använder man lime till? Förutom till drinken? Och granatäpplen? Till sallad. Och drinken... :)

Är inne på att skära limen i skivor och slänga in i frysen som kombinerad isbit och smaksättare till vatten och drink. Funkar utmärkt att göra det med citron, i alla fall.

Det var två-tre lime, det. Resten då? Attans surt att pressa till morgonjuicen! Och mannen min rynkade på näsan när jag sa limemarmelad. Fast vem har sagt att han ska äta den?

Kan ju kanske pressa några och frysa juicen i istärningsfack, ta fram vid behov till mat och bakning. Men jag har ingen frys, bara ett frysfack så det blir ju inga mängder...

Det värsta är att jag vet att jag kommer plocka ännu mer! Kan ju inte låta dem förfalla på trädet. Eller ja, de faller väl ned från trädet och förfaller på marken om man ska vara petig.

Och det är jag ju.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar