onsdag 19 november 2014

Registrering av bil - akt 1

För en dryg månad sedan var vi i kontakt med Gestoría Rosales i Fuengirola. Vi behöver nämligen hjälp med att registrera om bilen i Spanien och det känns som att det är inget man direkt gör själv... Mycket papper och blanketter. Vi fick då informationen om att det var inte så bråttom, kom tillbaka när ni blivit residenta.

Så eftersom vi blev det i måndags är det dags att ta tag i bilen, den måste registreras om inom en månad från att man blir resident.

Imorse besökte vi därför Antonio på Gestoría Rosales igen och den här gången hade vi med oss tjocka pärmen samt även mappen med ALLA bilpapper som hör till bilen. Mannen min suckade djupt när han såg vad som fanns där.
- Va, har du med dig broschyren på bilen från när vi köpte den?
- Ja.
Han bara skakade på huvudet.

Ca två minuter senare frågade Antonio om något, han hittade nämligen inte vår bilmodell i de spanska listorna (surprise-surprise!) och jag kunde då triumferande plocka fram broschyren där informationen stod.

Var det något mer någon ville om det där med att jag är en ekorre?
Inte? Nä, just det... tänkte väl det!

I alla fall så har jag nu visat upp pass, residencia-kort (första gången!), bilens registreringsbevis och betalat 700 €. Det kommer kosta ungefär så mycket. Antingen får vi betala lite till eller så får vi tillbaka...

Vad som händer nu är - som jag förstår det - följande:
* Antonio kontaktar ITV, den spanska bilbesiktningen, och beställer en tid.
* Om några dagar får vi reda på när besiktningen ska ske, papper förbereds.
* Vi hämtar upp papper hos Antonio, därefter åker vi till ITV i Malaga och besiktigar bilen.
* Bilen registreras och efter ytterligare några dagar har vi de nya skyltarna.

Det bör ta ca 2 veckor... Nåja... Mañana-varningsklockan klämtar i min skalle dock.

Som alltid finns det dock en liten sak till som gör att allt inte är riktigt glasklart. Antonio hittade ju inte vår bilmodell i den lista han hade så troligen finns den då inte heller i listan som spanska trafikverket har. Då kan det bli så att den som handlägger ärendet väljer att ta den modell som bilen liknar mest alternativ kan handläggaren gå på den information som står på det svenska registreringsbeviset. Här kommer det som inte är så kul: risken är att handläggaren gör det enkelt för sig och väljer det första alternativet. Den modellen har dock en högre utsläppsfaktor (125 CO2 g/km) än det är på vår bil (som är en ECO-bil och har 119 CO2 g/km). Har man 120 CO2 g/km och uppåt betalar man 4,25% (och stigande beroende på hur mycket utsläpp) extra i skatt på bilens värde, under 120 CO2 g/km är det skattefritt. Har vi "tur", dvs om handläggaren gör som han ska, så kommer vi att få tillbaka ca 350 € av de där 700 € vi betalade. Om jag fattade det rätt...

Men nu är det ju vi och därför kommer vi väl att få betala 350 € extra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar