söndag 14 december 2014

Att ta tåget från flygplatsen

I jul kommer hela min familj hit och de är intresserad av att veta hur man tar sig från Malaga flygplats till Los Boliches i Fuengirola. Jag har snokat runt lite och kommit fram till att det finns några alternativ för dem.

Först och främst så kan man ju ta taxi, har hört att kostnaden från flygplatsen till Los Boliches ligger kring ca 40 € (max fyra passagerare). Nu var det mitt i natten så kanske att det blir någon € billigare mitt på dagen.

Sedan kan man boka en private transfer/shuttle (kallas lite olika, tydligen), antar att det är som en taxi med privat chaufför i lite större bil som man bokar så den passar in med flyget. Om man är fler än fyra personer så kan detta vara att föredra då det i vanliga bilar (taxi) inte får vara fler än fyra passagerare. Priset motsvarar också ungefär två taxibilar.

Självklart kan man ju hyra bilar också men som jag har flaggat för så är det banne mig inte lätt att hitta parkeringsplatser i Fuengirola, i alla fall inte om man förväntar sig att den står kvar där när man kommer tillbaka (felparkerade bilar bogseras snabbt bort). Och dessutom har vi den senaste veckan märkt en markant skillnad på antalet bilar i trafiken - julfirarna verkar ha börjat komma så det lär bara bli värre.

Det ska tydligen gå bussar också men jag hittar ingen bra information. Tror att de går in till centrala Malaga och där får man byta till de bussar som sedan går ut i landet åt olika håll.

På vägen nedanför åker jag varje dag hem ifrån skolan.
Vi bor en kort bit bakom kullen.
Som jag förstår det så är tåget en smidig historia! På terminal 3 på flygplatsen betalar man ca 3.55 € per vuxen person, mindre för barn och pensionärer, kliver på tåget som går var 20:e minut, 30 minuter och 12 stationer senare är man framme i Los Boliches! Tack så mycket, Renfe. Det är den näst sista stationen på sträckan, den sista är nere vid stora rondellen där vid Merca Centro.
Här kan man kolla tidtabellen för Malaga-området.

Sedan om det stämmer eller inte, ja det är ju en annan sak. Jag menar, som svensk är man luttrad: lövhalka, isbildningar, nedrivna kablar... vem i Stockholm har inte suttit instängd på pendeltåget en timme? Men jag läste någonstans att man kan ställa klockan efter det här tåget. Kanske SL skulle ta en tur hit och studera hur spanjorerna gör?

Vi kommer ju självklart att vara där i ankomsthallen och möta familjen men vi kan inte ta alla i vår bil så mina bröder med familjer får alltså utnyttja någon av dessa alternativ. Kanske jag kan avrapportera sedan hur det gick för dem och vad det kostade,

Vi har i alla fall kommit fram till en sak: nästa gång vi ska in till Malaga så ska vi ta tåget. Det var INTE kul att köra bil där. Det är en annan sak om man ska till flygplatsen, den ligger inte mitt bland alla trafikljus och -stockningar.

10 kommentarer:

  1. Jag funderar på hur vi ska ta oss från tågstationen i Malaga itill flygplatsen. Har aldrig åkt tåg till Malaga (pinsamt, alla mina besökare har det, men jag har bara åkt bil...) J pratade om det där tåget du nämner, som går från stationen till Fuengirola via flygplatsen. Ska kolla upp det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har väl knappast något att skämmas för, så mycket som du upplever och provar på i Spanien!

      Radera
    2. Rabatt för pensionär får du först när du löst ett kort (pass uppvisas) på ändstationen i Fuengirola. Kostar 5 euro och gäller ett helt år, ger stora rabatter på tåg - även på regionala tåg och snabbtågen. Man tjänar in kortet redan efter ett par resor till Malaga.
      Señor lasse

      Radera
    3. Nja, en del saker bör man ha gjort bara :-)

      Radera
  2. Fungerar utmärkt med tåget tom med rullstol. När vi var till Funkan på semester så åkte vi tåg till Malaga tor och tåg till flygplatsen när vi skulle hem. Spanien är mer handikappanpassat än Sverige, önskar det fanns något så smidigt färdsätt här. Det går dock undan, man hinner knappt komma på innan det åker igen. Vill också flytta dit, älskar Fuengirola.
    //M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart att höra! Som en mamma sa idag, många tror att Spanien är ett U-land men det är det verkligen inte. Sverige skulle kunna lära Spanien ett och annat och vice versa.

      Radera
    2. Det beror på vad man menar med handikappsanpassat. Sevilla är inte handikappsanpassat. Trottoarerna är så smala att det inte ens går att gå på dem ibland (det är säkert), snygga gatstenar men hopplösa att gå på, trottoarkanterna är höga, även vid många övergångsställen. I vissa affärer och på biografer finns enbart trappor. Jag la märke till det här när jag hade ichias under graviditeten och gick med kryckor, och nu med barnvagnen. Men Spanien är ett toppenland i jämförelse med Sverige när det gäller många andra saker.

      Radera
  3. Tåget är perfekt! Vi har åkt det flera gånger från och till flygplatsen i Malaga och till Fuengirola. Och även från Fungirola och in till Malaga för att där byta och ta buss till Nerja. Finns ingen anledninga att ta bilen om man inte behöver när detta tåg är så bekvämt. Stannar på flera ställen dessutom så bra om man vill ta sig en tur i omgivningarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra, Ditte. Det ser så snyggt ut när det susar förbi.

      Radera