måndag 26 januari 2015

Att hitta "sin" matbutik

Jag tror att de flesta har "sin" butik, den man mest och helst går till. Sedan om det är ICA, Coop, Hemköp eller Östermalmshallarna spelar ingen roll. Det är där man hittar och känner sig hemma.

Det är oftast flera faktorer som spelar in i valet. Priset är ju så klart en stor faktor, för många är det den största men utbudet, fräschheten, personalen, närheten, reklamationshanteringen, poängsystem och erbjudanden är några av de andra som också spelar in. Allt har att göra med vilka förutsättningar man har själv. Närheten för den som inte har bil, priset för den med mindre pengar osv.

Så vilka matbutiker finns det då i Spanien? Här kommer de jag har handlat i och mina helt personliga kommentarer (jag vet att alla inte håller med).

Om öppettiderna så finns det så klart avvikelser, dessa är mer som en fingervisning, jag har kollat på dem i min närhet.

Carrefour
En fransk kedja, jag liknar den vid ICA i Sverige. De har "allt" från bildelar och trädgårdstillbehör till det som ska finnas i en mataffär inkl manuella diskar vid ost och chark. Carrefour har blivit "min" butik, den jag först åker till pga urvalet, priset men också för att jag har en Market nära mig.
Öppettider:  Normalt må-lö 9-22, helgdagar 10-22
Online-köp: ja
Kundkort/Bonussystem: ja, El Club Carrefour 1% återbetalning, de har ibland kampanjer så t ex innan jul fick man 20% tillbaka på LEGO, vid jul 15% på alkohol (!).

Mercadona
Jag liknar den vid Coop, av någon orsak. Rent och fint i alla diskar, priserna är bra, bra urval, bra produkter. Deras egna lågprisprodukter Hacendado är riktigt bra, de har t ex en grekisk naturell youghurt som är underbar!
Men det är något som gör att jag ändå väljer Carrefour. Kan det vara ljuset? Jag upplever nämligen Mercadona-butikerna som lite mörka. Framförallt blir jag oftast helt vilse i dem. ("Har jag varit i den gången och kollat om det var något jag skulle ha där? Nä... eller jo.. Kom ju från andra hållet. Tror jag...")
Öppettider:  Normalt må-lö 9-21.30, helgdagar stängt
Online-köp: ja
Kundkort/Bonussystem: ja, Tarjeta Mercadona  fast jag vet inte om man får någon bonus eller om det endast är som ett betalkort.

Eroski
I min närhet finns det en stor butik inne i Miramar köpcentrum samt en liten "på hörnan" vid Svenska skolan i Fuengirola. Stort och bra utbud men ingen butik jag föredrar. De har precis börjat med kundkort de med så det har jag skaffat eftersom jag har en tendens att stödhandla där pga närheten till skolan.
Öppettider:  Normalt må-lö 9-22, helgdagar 10-22
Online-köp: ja
Kundkort/Bonussystem: ja, EROSKI club där man får en massa erbjudanden och bra priser på produkter och resor.

Hipercor
Ligger inne i El Corte Inglés. Stor butik, liknar Eroski inne i Miramar. Har väl bara handlat där en gång egentligen och vi hade lite bråttom. Men då det ligger inne i ett varuhus blir det ju bökigare att komma åt. De har säkert ett utmärkt utbud.
Öppettider:  Normalt alla dagar 10-22
Online-köp: ja
Kundkort/Bonussystem: ja, med Tarjeta El Corte Inglés

Lidl
Behöver nog ingen närmare presentation. Jag handlar där emellanåt framförallt för att de har turkisk youghurt och det har jag inte hittat i de andra butikerna (förutom den grekiska som jag precis har hittat på Mercadona och som går lika bra). Grundsortimentet är det samma som i Sverige men sedan är Lidl alltid anpassat till landet så här finns mycket roligt som inte finns i de svenska hyllorna.
Jag tycker Lidl är roligt. Är man bara medveten om att prylarna kan vara skräp så blir man inte besviken sedan. Maten är dock bra.
Öppettider:  Normalt må-lö 9-21.30 
Online-köp: ja
Kundkort/Bonussystem: nej

Aldi
Precis som Lidl är det en tysk kedja. Skulle någon bara släppa ned mig i en av butikerna skulle jag först ha svårt att se i vilken av dem jag var, de är VÄLDIGT snarlika.
Jag har handlat där en gång och sa spontant "inte igen" men sedan kom vi på att vaniljglassen var riktigt god och de där kakorna med strössel... Mmmm!
Öppettider:  Normalt må-lö 9.30-21.30 
Online-köp: ja
Kundkort/Bonussystem: nej 

Supersol 
Handlade där några gånger under semestern. Upplevde det som att det var en väldigt turistorienterad butik, det första man såg var Kalles Kaviar och hårt bröd... Det mesta kändes som att det var engelskt i hyllorna och heller inte vidare billigt. Det var inte min typ av butik.
Öppettider:  Normalt alla dagar 9.30-21.00 (ca)
Online-köp: nej
Kundkort/Bonussystem: nja, man kan registrera sig och få kuponger

Dia
Har inte handlat där (än) så jag har absolut inget att säga om den butiken. Men jag tittade runt lite på deras hemsida och såg att de hade en elektrisk örontvätt samt en elektrisk tandkrämspåsättare. Hade väldigt roligt åt det ett tag! Nonowax! Jamen självklart!
Förlåt. Deras produkter är säkert oerhört bra...
Öppettider:  Normalt må-lö 9-21, sö 9-23
Online-köp: ja
Kundkort/Bonussystem: ja, Club DIA skräddarsydda rabatter och/eller betalkort.

OpenCor 
Har bara handlat någon enstaka gång under semestern. Känns som snabbköpsbutik, har för mig att priserna var därefter också.
Jag tror det är så att det ägs av eller ingår i El Corte Inglés och där SuperCor är en mindre butik än OpenCor och HiperCor är den största.

Öppettider:  Hittar bara info om att de har öppet 18 h 365 dagar om året.
Online-köp: nej
Kundkort/Bonussystem: ja, med Tarjeta El Corte Inglés

Det finns säkert fler kedjor men detta är de jag kommer på. Hojta till om jag missat någon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar