lördag 28 februari 2015

Dessa förbenade glasögon - del 2

Jag skrev ju tidigare om alla mina glasögon och sedan att jag beställt och fått det första paret progressiva.

Så hur har det gått för mig då?

Jo, mannen min var på julafton och hämtade sina nya glasögon och sa då till dem att "go ahead, please" med mina progressiva solglasögon. Jag visste ju att det skulle ta lite längre tid med progressiva och dessutom julhelgen men sedan verkade det som att SpecSavers slarvade också. Jag fick ringa och tjata bra många gånger innan jag till slut fick dem i slutet av januari, drygt 5 veckor efter beställningen.

Det tog bara några dagar att vänja sig vid att ha progressiva glasögon, egentligen. Ingen sjösjuka eller liknande råkade jag ut för. Det enda är just det där att man måste vinkla huvudet i rätt läge för att titta på TV eller läsa i tidningen.

Men nu har jag i alla fall bara tre glasögon att hålla reda på: de två slipade och ett par oslipade billiga solglasögon som man kan ha vid stranden osv. Fast egentligen är det ju så att mina gamla är det inget fel på, styrkan har inte ändrats - eller rättare sagt mina ögons behov av styrka - så jag kan fortfarande använda dem. Och alla dessa läsglasögon...

Det känns som att det kryllar med dem här hemma, mannen min har ju alla sina också. Sonen har endast något par med solglasögon och må det dröja länge innan han behöver annat!

Men nu kan jag ÄNTLIGEN sitta i solen och läsa! Synd att det är helmulet idag... Men solen lär väl skina starkt igen, det ska den ju göra merparten av tiden här nere!

4 kommentarer:

  1. Hej

    Har skaffat slipade solglasögon, de är kanonbra men inte progressiva. Specsaver hade ett erbjudande att de följde med kostnadsfritt när man köpte ett vanligt dubbelslipat par:)

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis. Det var ett sådant erbjudande jag nappade på. Jag köpte ett par progressiva och fick ett par progressiva solglasögon på köpet.

      Jättenöjd! Fast egentligen tycker jag att mina gamla glasögon är snyggare, de är smalare. Men det funkar ju inte med progressiva och så tyckte optikern att mina gamla solglasögon var för smala, släppte in för mycket solljus på sidorna.

      Radera
    2. Jag ramlade tillbaka till 70-talet, min tonårstid, och valde pilotbågar:). De passar också de få gånger jag åker MC eftersom de är lite större.
      Lotta

      Radera
    3. Det är mycket pilotbågar nu.

      Radera