tisdag 24 mars 2015

Ett besök på en annan plantskola

Vi har en dvärgdadelpalm Phoenix roebelenii
på den översta terrassen som börjat tackla av och det är inte så roligt. Mannen min är lite extra ledsen för det är "hans" palm.

En närmare inspektion visar något konstigt vitt på alla bladen. Men inget rör sig, kan det verkligen vara fråga om kryp? Jag gick med i ett spanskt trädgårdsforum och har fått några svar men inget kändes riktigt rätt.

Så idag klippte jag av ett av bladen, grabbade tag i sonens motvilliga hand och åkte till en plantskola i Arroyo de la Miel (tillhör Benalmádena kommun) som heter Viveros Leynez.

Där fick jag jättefint bemötande trots mina brister i spanska och deras i engelska. Men vi gjorde oss förstådda, de fick tacksamt till och med lite mer engelskakunskaper (¿Hoyas en Inglés?).

Och de var säkert också glada för inte går man ut från en plantskola tomhänt, inte! Inte ens sonen gjorde det, han fick två kaktusar och ett fat till dem Vi ska ner till stranden och plocka fina stenar och snäckor att lägga runt. Han gick runt och njöt faktiskt av att vara där, den lilla fiskdammen lockade så klart också. Än finns det hopp!

Men vad kom jag hem med då? Först och främst så ska jag säga att mamma ville jag skulle köpa något till terrasserna för kontopåfyllningen jag fick när jag fyllde år. Inga problem!

Det bidde en rosa Bägarranka Dipladenia, en uppstammad Lampborste Callistemon citrinus, tre stycken Stjärnöga Dimorphotheca ecklonis/Osteospermum i underbara färger, en zonalpelargon, näring till palmen samt ett terrakottafat att ställa under den sistnämnda.

Och vad kostade det här kalaset då? Vad sägs om 56 €? Jisses, ingenting! Det är nog vad bara Lampborsträdet hade kostat i Sverige!

Det var ett jättefint ställe, de gick runt och sopade och plockade fint hela tiden, allt såg så prydligt ut. Så hit kommer jag att åka igen!


Palmen då? Inga kryp, bara mer vatten två gånger i veckan och näring en gång i månaden. Det ska vi väl kunna fixa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar