torsdag 16 april 2015

Återvinning utmed vägen

Det här med sopor och återvinning, det verkar inte lätt att hantera i något land. I Sverige gnälls det alltid i lokaltidningarna över hur det ser ut vid bostadsområdets pappersåtervinning (där man ju även slänger glas-, papp-, plast- och metallförpackningar), folk ställer kassar bredvid för det är fullt, slänger fel, ställer saker som de egentligen borde åka till återvinningsstationen med. Alla gnäller på att det ser hemskt ut och att det kommer råttor. Det gör det säkert också...

I Spanien verkar befolkningen dock ha satt det i system. Om man inte vill ha den där stolen längre så är det säkert någon annan som vill - och det är det. Samma sak med resårmadrasser, badkar, speglar, dörrar, toalettstolar, trädgårdsmöbler, torkställ...

Imorse när vi gick Bajsgången fram mot skolan så hade någon ställt ut en soffa vid ett av sopställena. Jag frågade sonen skämtsamt om han inte ville ha den, den var ju nytvättad och allt (det hade regnat under natten) men intresset var svalt. :) På vägen tillbaka så var det dock en man som inspekterade soffan, gick ogenerat några varv kring den men hoppade sedan in i sin lastbil och åkte. Undrar om han tänkte komma tillbaka...?

Jag plockade upp min mobiltelefon för att fota till detta inlägget, bakom mig kom det en kvinna som tittade på mig, tittade på soffan, tittade på mig igen och jag såg verkligen hur hon tänkte "Är du inte klok!" Hon trodde väl jag fotade för att kolla med mannen min om vi ville ha soffan där hemma! :) I och för sig... det är samma färg som de två vi har och sonen och jag sitter alltid och trängs i den ena medan mannen min vräker ut sig i den andra. Men nä, tack. Jag tänker bara på avsnittet ur "The Big Bang Theory" med Sheldon och fåtöljen, Sheldons fobi (med spansk textning och allt!) samt hur det slutade.

När vännen Fru Torreblanca köpte sitt hus så tömde de det på möblerna som ingick i köpet och fick då information/råd av grannar att de skulle ställa det nere på gatan. Jag har sedan hört och läst om flera som fått den informationen. Visserligen är idén oerhört bra, det man inte längre vill ha får någon annan plocka om de vill utan en massa krusiduller.

En toalett, kanske? Sits och allt!
Det sägs här att romer brukar på nätterna gå igenom sopcontainrarna på jakt efter saker att sälja på loppmarknaderna. Det gör de möjligen men jag skulle inte satsa mycket på att det bara skulle vara romer. Jag vet bara att efter några dagar brukar sakerna vara borta. Om sakerna har kommit någon till nytta eller om sopgubbarna har tagit hand om det vet jag inte. Läste för några veckor sedan en artikel där kommunledningen i Cártama var lagom roade över detta beteende, det kostade dem ca 100.000 € om året att ta hand om skräpet som folk ställer dit. Så jag antar att det är samma sak i alla andra kommuner också.

Antagligen är det väl som så att man får inte ställa där men folk bryr sig inte om det, man ser inte vad det kostar kommunen i hantering, bara vad man själv kan tjäna på att slippa åka med det till återvinningsstationen - var den nu finns. Undrar om man skulle bötfällas av polisen om de såg en ställa dit något? Är det därför sakerna alltid verkar dyka upp på morgonen?

5 kommentarer:

  1. *fniss - det känns helt absurt detta att bara ställa ut på gatan..

    Jag har ställt frågan om återvinning i Alicanteområdet eftersom vi precis är i färd att köpa en bostad som säljs möblerad. Sannolikt kommer vi ganska snart att byta ut de möbler som finns just nu till nya i vår smak, men att bara ställa ut på gatan känns ju helt galet! :) Nåja, det löser sig kanske när vi väl kommer på plats i vårt nya projekt!

    SvaraRadera
  2. Vad roligt för er!

    Kolla om det inte finns någon välgörenhetsföretag i området som kommer och hämtar era saker. Eller Segundamano.es, Blocket här i Spanien.

    Både soffa och toalett var för övrigt borta i morse...

    SvaraRadera
  3. Det är ju en bra idé med återvinningsföretag! Men jag blev lite nervös över det systemet för enligt mäklaren kom de gärna och hämtade grejer utan kostnad så länge de anser att det går att sälja - annars skulle det kosta en bra slant..! Känner du till något om det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också läst något om det, men det är lika i Sverige...
      Men kolla annonserna i svensk-tidningarna och liknande. Vet att här på Solkusten brukar det vara en som säger att de hämtar alla saker i hemmet. Finns säkert i dina trakter också.

      Radera
    2. Tack - vi får kolla runt lite och se vad som finns!

      Radera