torsdag 9 april 2015

Att planera en station

I förra veckan var mannen min i Málaga med sina kurskamrater i spanska. De skulle ta tåget in och det blev för honom premiär. Sonen och jag har ännu inte åkt tåg...

Det första var dock att lokalisera närmaste tågstation. Google maps visade läget och vi åkte i god tid. Lätt att hitta, nästan öde parkering. Det verkar nybyggt, snyggt och prydligt.

Nästa steg var att ta sig upp på perrongen. Lätt. En trappa ned, en trappa upp och perrong med räls på vardera sida: en för tåg till Fuengirola på höger sida och en till Málaga på vänster.

Steg tre: biljettköp. Automaten lokaliserades i andra änden av perrongen. Hur tänkte de då? Varför inte placera den i närheten av upp-/nedgången? Nä... så långt bort som bara möjligt. Dessutom så finns det tydligen någon automat för verifiering av tågbiljetten och den var vid uppgången. Fram och tillbaka... Det blir bra!
Spanjorer... (Skakar på huvudet när jag skriver det.)

Vid automaten står i alla fall en kvinna och krånglar, hon trycker på hjälpknappen och någon man sitter där i andra luren och försöker hjälpa henne och hennes bokade biljetter. Går inte... Hon får lösa problemet på annat sätt.
Mannen mins tur. OK... Var börjar man? Var ska man trycka?
- Vill ni ha hjälp? hörs det bakom oss. Bakom oss står det fyra finska svensktalande pensionärer.
- Ja tack!


Så nu vet vi i alla fall hur man köper biljetter och var: i andra änden av perrongen... Spanjorer! (Skakar på huvudet igen.)

Men de är duktiga på att bygga snygga vägar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar