torsdag 30 april 2015

I saluhallen

Idag har jag varit på MercaCentro, saluhallen mitt i Fuengirola. Te, kryddor och kött stod på inköpslistan.

Hade tur och hittade parkeringsplats på en gång. Under "vintern" har det varit lätt men man börjar märka en viss tillströmning av turister så om några veckor lär det väl vara hemskt. I alla fall hemskt svårt att hitta en parkeringsplats.

Jag började min runda med tebutiken. Det tog lite längre tid än tänkt eftersom jag stod och babblade med butiksinnehavaren, en svenska som bott här i 15 år. Alltid skoj att utbyta erfarenheter gällande de spanska systemen.

Fortsatte upp för trappan och köpte kryddor: fyra stora påsar med olika kryddor för ca 1,80 €. Det är definitivt här man ska handla kryddor, inte i matvarubutiken. De i saluhallen smakar ju något. Och doftar!

Fortsatte till närmaste köttdisk, Carnecería Díaz, köpte där 1 kg nymald köttfärs (Un kilo de carne picada. Y dos vezes, por favor = att de ska mala köttet två gånger) för ca 9,50 €. Skulle även ha något till kvällens grillning men gick vidare, måste ju sprida gracerna lite.

Hittade en annan kötthandlare, Carnicería Alhambra, som låg lite mer bakom. Där köpte jag entrecôte för 14,50 €/kg samt lite mer köttfärs.
- Sin o con grasa? frågade han och pekade på två olika högar med kött.
Han undrade om jag ville ha med eller utan fett i färsen. Jag valde med fett.
Sedan kom en lång harang och jag förstod inte ett dugg vilket jag på alla sätt visade. Det fullkomligt lyste frågetecken om mig, kände hur det blinkade runt hela huvudet. Men han väntade på något svar. Så han ställde frågan igen och i samma kulsprutehastighet. ¿Qué? Tredje gången (samma ord lika fort) uppfattade jag order cebolla, dvs gul lök och jag hann tänka "Vad har det med köttfärs att göra?" när inte bara myntet utan hela röret med mynt damp ned!
- No, no cebolla!
Vad han frågade var om han skulle mala ned en lök i köttfärsen. Smart idé men inte idag, tack!

Detta leder till en annan sak vi utbölingar diskuterat ibland: om man inte förstår frågan, varför besvärar de sig med att ställa den igen, ordagrant och i samma hastighet? Om han istället hade sagt carne... picada... con cebolla? och pekat på köttkvarnen då hade jag greppat det lite snabbare. Troligen...

I alla fulla fall (som pappa brukar säga) gick jag nöjd därifrån! Jag hade klarat situationen, i påsen lade han dessutom ned en bukett persilja oombedd (jag som hade tänkt köpa det idag!) och så betalade jag drygt 35 € för 1,8 kg entrecôte i sex tjocka skivor och 1,5 kg köttfärs. Ska bli intressant att se skillnaden på de olika färserna.

Ikväll ska det grillas och firas: värmen är här och det är Valborg! I brist på majbrasa så får jag väl lägga på lite extra kol i grillen och tända några extra ljus på bordet. Naglarna är himmelsblått målade, kanske man ska dra ett svenskt gult streck på någon? Ja, det ska man!

Trevlig Valborg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar