måndag 20 april 2015

Lånekort från Sverige

Vilken service!
Sony PRS-T2, den som jag har! Lånat bild från Sony

Jag mailade igår Stockholms Stadsbibliotek och frågade om jag kunde få ett lånekort hos dem, skrev att jag var i utlandet och behövde bara få tillgång till att låna e-böcker. Var det möjligt?

Imorse strax efter 9 fick jag mail ifrån dem, de behövde bara mitt personnummer. En stund senare har jag laddat ned den första boken!

Nu ska jag bara ladda över boken till sonens eboksläsare, han har nästan läst ut den förra jag laddade ned åt honom. Jippi, det tar sig!

Jag säger bara det, eboksläsare - guds gåva till bokslukaren! Och för en i vardande, hoppas jag.

Visst finns det en massa böcker att låna i Svenska Skolans bibliotek för både barn och vuxna. En hel del faktiskt, då många generöst lämnar sina böcker dit när de läst dem färdigt eller flyttar. Sedan lånas det böcker mellan barnen och mellan de vuxna. Och så finns det ju svenska böcker att köpa i Fuengirola även om de är få och dyra.

Men det är inte alltid man hittar just den där boken, den man letar efter! Och då är lånekortet jättebra, urvalet av eböcker blir större och större hela tiden.

Ett tips till dig som funderar eller ska flytta eller resa utomlands en längre tid: skaffa kortet innan du flyttar även om det gick smidigt för mig - den här gången. Och skaffa gärna ett till varje familjemedlem för många bibliotek har restriktioner på hur många böcker man får låna under en period.

2 kommentarer:

  1. Tar mig friheten att kopiera in denna anonyma kommentar från ett annat inlägg då det hör hit till denna tråd egentligen:

    Du vet väl att "svenskföreningen" AHN har ett stort biliotek i sin klubblokal i Funkan? Kolla in www.ahn-fuengirola.net. Besök också klubblokalen som ligger i Las Rampas. Min fru och jag har haft stor glädje av klubben under flera år som "långliggare".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och mitt svar:

      Nej, det visste jag inte. Visste inte ens att det fanns ett AHN i Fuengirola, trodde det låg i Torremolinos, utmed N-340. Men tack, nu vet jag!

      Radera