tisdag 2 juni 2015

Drömmen för en bokmal!

När jag skrev om sonen och hans läsande skrev jag ju om att vi har varsin eboksläsare. Dessa måste man ju fylla med böcker och det finns varianter på det:
Kindle Paperwhite som mannen min har.
Kolla skillnaden mot en vanlig surfplatta till höger.

Klicka så syns det bättre på den större bilden.
Bilden är lånad från Amazon.
  • Köpa via nätet på t ex Adlibris eller Bokus.
  • Gå med i bokklubbar
  • Böcker finns ibland som erbjudande när man prenumererar på dagstidningar
  • Låna på bibliotek
  • Ladda ned gratis
  • Ladda ned gratis men inte på fint sätt (så att säga...)

Jag tänkte adressera det näst sista alternativet. Det finns mängder med böcker att ladda ned som är helt kostnadsfria, dvs du behöver inte betala något och många gånger inte ens skapa ett konto! Oftast är det för att 70 år har gått sedan författaren gått ur tiden eller så är det (blivande) författare som på detta sätt får ge ut sina alster.

Så här kommer det en lista på lite olika ställen med stora eller mindre (eller inte alls några) litteraturskatter, perfekt att fylla eboksläsaren med nu när semestern och den stora lässtunden närmar sig på stranden, i hängmattan eller uppkrupen i soffhörnet.

Litteraturbanken
Svensk sida. Ca 640 svenska klassiska verk att ladda ned utan konto.

Projekt Gutenberg
Amerikask sida. Ca 46.000 eböcker att ladda ned eller läsa direkt utan att skapa konto. Detta är böcker där det inte längre finns copyright i USA. Massor med klassiker!

Läs en bok!
Svensk sida. Blandning av klassiker och nya författare. Allt laddas ned i PDF-format. Man behöver inte skapa konto

Kobo
Amerikansk sida men finns på olika språk. Har en avdelning med gratisböcker, det mesta är annars köpeböcker. Man behöver konto.

Casa del Libro
Sida på spanska. Mycket böcker på spanska, köpeböcker men har en avdelning med gratisböcker. Man behöver konto.

Smashwords
Amerikansk sida. Mest engelska titlar, en blandning av korta noveller och hela romaner av kända och okända författare.

bookboon.com
Svensk sida. Böcker inom olika kategorier, även kurslitteratur, dock ej skönlitterära böcker.

Open Library
Amerikansk sida. Mest engelska titlar bland de ca 3 milj böckerna av alla kategorier, man kan läsa en del online om man vill. Man måste dock skapa ett konto.

FeedBooks
Franskt företag, sidan är på engelska. Säljer böcker men har två avdelningar med gratis-böcker: Public Domain och Original Books. Olika kategorier. Jag tror dock inte att det alltid är hela boken som finns gratis, särskilt inte om det är en etablerad författare, då verkar det bara vara några sidor. Man behöver inte skapa konto.

Getty Publications
Amerikansk sida. Ca 200 böcker, mest om konst. Inget konto behövs.

Oxford Owl
Engelsk sida. Barnböcker. Man behöver skapa konto.

International Children's Digital Library
Amerikansk sida. Barnböcker på många olika språk. Egentligen inte för eboksläsare då böckerna läses på skärmen. Man behöver inte konto.

ManyBooks.net
Sida på engelska. Man behöver konto.

Free Ebooks Net
Amerikansk sida. Nya författare, böcker på engelska, spanska och portugisiska.

Jag blir överlycklig om jag får tips på ännu fler ställen!

Till sist vill jag bara tipsa om ett program som heter Calibre. Jag älskar det! Jag sparar nämligen ned böcker på min dator först i programmet Calibre och där kan jag sätta etiketter på allt, sortera
som jag vill, föra över till eboksläsaren, t o m komma åt och hantera böckerna på eboksläsaren. Min administrativa sida har jättekul där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar