tisdag 10 november 2015

Är du sysslolös, eller...?

Nej, inte ett dugg! Och det är något som jag nog aldrig har varit i hela mitt liv. Frånsett det som måste eller borde göras i ett hem (som laga mat, städa, diska...) så finns det liksom alltid 20.000 projekt på gång i skallen eller fysiskt påbörjade.

Och så gillar jag ju att handarbeta och pyssla, dvs sy, snickra, virka, knyppla, måla, brodera... Och dessutom älskar jag att läsa och skriva så tiden räcker sällan till för allt jag vill göra. Så att jag skulle vara sysslolös - inte en chans!

När vi flyttade lämnade jag kvar min gamla symaskin i huset till de nya ägarna. Den symaskinen ärvde jag efter farmor och den var rätt sliten redan då och jag har emellanåt trilskats lite med den. Nu är det ett tag sedan jag sydde och saknaden börjar bli lite tung. Men en bra symaskin kostar och tar plats... Då är det enklare att köpa ett garnnystan och en virknål!

Måste komma på ett bättre ord än strumpa.
Fodral? Skydd? Hållare?
Trista ord...
Så det är det jag har pysslat med emellanåt den senaste tiden. Perfekt att sitta en stund ute i solen, medan man väntar på att datorn ska bete sig eller medan sonen gör sig i ordning (för själv är man det redan sedan 15 minuter tillbaka).

Vad har jag virkat då? Jo, det började med ett kallt glas med vatten i värmen och pölen den lämnade på bordet. Kondens... Och det fortsatte med vattenflaskan i handväskan som var kall att hålla i och blötte ned allt i väskan. Kondens...

Så då löser man så klart situationen! Och får handarbeta lite. Et voilá! En egenpåhittad "strumpa" till flaskan som suger upp kondensen, gör det bekvämare att hålla, ser lite roligare ut. Och det bidde några fler: en vit, en röd, en svart...

De blev så fina så Fru Torreblanca ville genast ha en! Hon ska få den där poolblåa flaskstrumpan. Den lilla korta ankelsockan som sitter på IKEA-glaset används redan av sonen.

Den där kommentaren i rubriken då? Jo, den kom från en fantasilös pappa när de andra stod och tittade på min flaskstrumpa.

Guuuu vilka trista människor det finns!

4 kommentarer:

  1. HAHAHA!!! Jag bönade och bad. Gnällde och stod i...

    När vi skulle flytta hit till Spanien var heeeela bilen fylld med datorer (som jag tyckte)
    - MIN SYMASKIN DÅ???
    Haha! Jag som aldrig har varit särskilt händig bara doooog för att den inte rymdes.
    Det gjorde den till sist.

    Jag har sytt EN raksöm på ett överkast. På snart 10 år...
    :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag som ser det som en möjlighet till att få en NY symaskin!

      Jag har faktiskt saknat möjligheten flera gånger under året: laga sonens kläder, sy upp en gardin, jag hittar ingen snygg kjol, jag behöver klippa av det ena överkastet och sätta dit det på det andra (ett är för stort och ett är för litet och nej det är inte bara att byta)...

      Radera
  2. En sån fiffig idé! Både isbit i flaskan och flaskomtaget. När man går på promenad vill man inte ha väska med men däremot vatten är ett måste. Och en kall flaska är ju inte skönt att hålla i. Det kanske håller vattnet kallt lite längre också? Tack för inspirationen. /LenaJ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flaskomtag! Det lät trevligare.

      Och javisst, omtaget hjälper till att hålla vattnet kallt längre. Och så känns det lite roligare än bara en flaska, en Powerade är det förresten. De har så bra pip.

      Radera