torsdag 5 november 2015

Halloween-pyssel och -fest

Vaknade vid åttatiden i lördags morse - det var bara att sätta fart! Det skulle bakas lite till, kläder fixas, hår klippas, det skulle sminkas och kläs ut tre personer... Dessutom borde jag kanske vila lite också så man var pigg och glad hemma hos Familjen Torreblanca och Halloween-festen de anordnade.

Först tog jag tag i kakan. Det bidde en kyrkogård (kladdkaka) med gravstenar (kakorna), några benknotor (kristyr) som stack upp och några lik (några granatäppelkärnor från trädgården) som syntes. Blev rätt bra. Inte perfekt, men OK i alla fall. Och jag hade fått leka lite!

Dessutom hade jag några dagar innan roat mig med några gamla majskonservburkar som blev rätt fina dekorationer precis som vinflaskan med det svarta ljuset. Tänk vad roligt man kan ha det med en flaska svart sprayfärg!

Jag har gått in i något slags pyssel-läge! Tur att julen är i annalkande! Vi måste äta mer konservmat! Och köpa röd och grön spray.

De sista spindlarna syddes fast på mina kläder och min häxhatt, sonens gamla kläder revs sönder och "blodades" ned, mannen min inledde det stora arbetet med att få fast en blinkande dioder på ett par solglasögon och sedan satt han vid min sminkspegel hur länge som helst. Liiite hjälpte jag honom men det mesta gjorde han själv när han förvandlade sig till en Terminator. Blev jättebra!

Festen var så klart trevlig med mycket plock att äta, mycket gott att dricka, trevligt och glatt, ungarna gick runt i området och tiggde godis. Vi var tre häxor, det var några vampyrer, pirater, en Terminator, en blodig nunna, många "sårade"... Av 16 vuxna och ungefär lika många barn var det endast en tristobert som vägrade klä ut sig. Vi hade träffat hans fru dagen innan i kinabutiken bland vampyrtänder och blod i tuber och hon stod där och suckade och visste inte vad hon skulle göra med honom, hon tyckte det var väldigt tråkigt. Undrar om han tyckte att han gick vinnande ur den striden när han satt där i soffan i jeanskläder bland alla oss andra som lagt ned tid, energi och planering på det hela?

Men vi har i alla fall så snälla vänner! Herr Torreblanca skjutsade oss hem mitt i natten! Alltså, det var inte så att de tyckte att "nu får det räcka, hem med er!" - tror jag i alla fall - utan de tyckte inte att vi skulle behöva betala för taxin hem också.

Det var lika skoj det här året!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar