fredag 22 januari 2016

En skottkärra ved - hur mycket är det?

Om någon frågar hur mycket eller stort något är och jag säger "som en 10-litershink" så vet alla ungefär hur mycket det är. Samma sak med en liter (en mjölkförpackning) eller ett fat, dvs ett oljefat som man brukar använda att plantera blommor i eller elda upp rishögen i. Ett fat rymmer hur som helst 157 liter. Ett badkar är ju också ett mått som man brukar ta till, mellan 250 och 300 liter brukar de rymma men idag är det många som har hörnbadkar och spa-historer och då kan de ju vara hur stora som helst.

För ca två veckor sedan köpte vi en säck ved för 5 € och den sista lilla rotstumpen gick upp i rök igår. Alltså behövdes mer införskaffas för även om dagarna är underbara och soliga så kan kvällar och nätter vara rätt ruggiga såhär års.

Så idag har jag köpt en skottkärra ved för 15 € på samma ställe som vi köpte senast. Ett skottkärrelass är ett mått som är ganska odefinierbart för det finns så hiskeligt många modeller på skottkärror och hur mycket de rymmer och om man kan trava på höjden. Men den här skottkärran med lös ved fyllde bagageutrymmet på bilen till lite drygt hälften.

Ajdå. Ytterligare ett mått som inte säger så mycket om man inte har en Hyundai i30.

Men när jag skulle flytta över från bilen och in i huset så fyllde jag två IKEA-kassar med lite råge. Och se där! Ett mått alla kan förhålla sig till. Nu ser man framför sig den där blå stora plastkassen som används till precis allt! Man bär saker i den vid flytten, ger hö till hästarna och fåren, planterar blommor och grönsaker i den, samlar ihop ungarnas leksaker eller slänger i smutstvätten i den. Mycket praktisk! Den rymmer för övrigt 71 liter. Undrar om de på IKEA förstod att deras kasse FRAKTA skulle bli ett "folkmunnemått"?

Idag har jag i alla fall köpt drygt två IKEA-kassar ved av olivträd (rotbitar, kluvna stammar och sågade grenar). Nu ska det bli varmt och gosigt igen!

2 kommentarer:

  1. Mysigt med en brasa! Här får vi nöja oss med värmeljus... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättemysigt med brasa! Men jag saknar så att ha en katt i knäet när jag sitter vid brasan.

      En fördel med värmeljus är att de i alla fall inte ryker in. Man luktar som Första maj-firande!

      Radera