lördag 2 januari 2016

God fortsättning på det nya året!

Julafton firades hemma med vår lilla familj och traditionell svensk julmat. Gott - och mycket - blev det! Efter tre dagar med julmat är man rätt trött på det. Tur att julen bara kommer en gång om året!

Den mycket trevliga Nyårsaftonskvällen firades hos familjen Cuba och vänner med var sin hummer, kalkon, en supergod köttrulle, vin, cava, olika bröd jag bakat och tagit med, handrullade cigrarrer från Cuba... oj, så gott det var! Ja, inte cigarrerna då... Och så var det ju en Pavlova-tårta till efterrätt!

Snett och vint! Värdelösa tårthållare...
Nyårsdagen firades med en tårta till! Sonen fyllde ju hela elva år och på beställningen stod det för honom klassika: ambrosiatårta. Men jag orkade inte sylta några apelsinskal så det bidde strössel på och det var det så klart inga problem med - ännu mer sött! Sedan gällde det att lösa en situation: jag hade bara 10 hela tårtljushållare och det upptäckte jag när jag skulle sätta dit det sista och elfte ljuset. Ett alternativ var ju så klart att bara trycka ned ljuset i kakan men det hade sett konstigt ut. Ett annat att ta bort alla de andra men det orkade jag inte krångla med. Så då blev det som det blev! Och de brinner ju i alla fall bara några sekunder efter tändning så jaja! Det blev lite roligt...

Till middag då? Jo, sonens - och även min - absoluta favoriträtt: helstekt oxfilé som sedan skivas och gratineras i ugn tillsammans med en riktigt god svampsås. Helst murklor eller kantareller men i år blev det riktigt gott på "bara" champinjoner. Jag lade även vaxbönor från min egen lilla täppa runt köttet också. Och kronärtskockshjärtan. Bara till mig, de andra vill inte ha! Till detta sonens potatisfavorit: Hasselbackspotatis. Eller "Hackeback", som han säger för han kommer aldrig ihåg vad det heter.

Det bästa av allt: det räcker till en middag till! Minst!

Idag firar jag även att jag borde passera 50.000 besökare! Vad roligt! Det ska jag gå och ta en tårtbit på! Om det finns någon kvar...

God fortsättning, allihop!

4 kommentarer:

  1. Lät som ett - eller snarare flera! - härliga firanden :-)

    God fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man försöker ju...! :) Vet att du är duktig på att fira.

      Radera
  2. Grattis till att med god marginal ha passerat 50 000 besök på bloggen. Kram från mamma

    SvaraRadera