måndag 11 januari 2016

Parque La Paloma

Mitt i Arroyo de la Miel, Benalmádena, ligger Parque La Paloma, Duvparken. Jag kan på en gång säga att den är oerhört fel namngiven, återkommer snart till det.

Jag drog med mig mamma, pappa och sonen dit igår. Sonen hade sin sparkcykel med sig, den som han fick i julklapp så han sparkade förnöjt sig igenom parken runt andra besökare och fä.

Fä = duvor, tuppar, höns, gräsänder, gäss, ankor, svanar, kaniner, en och annan ödla, sköldpaddor, fjärilar. Och hundar...

Parken som anlades 1995 sträcker ut sig över ett område på ca 200.000 m2 och med två konstgjorda dammar. Som allt annat i trakten är det lutning på det mesta men det är lätt att ta sig fram på de väl underhållna och plattlagda gångarna, en del är grusgångar. Vill man kan man hyra trampcyklar för 4 till 8 personer för att ta sig fram men de såg lite skrangliga ut. Vi promenerade och sonen sparkade.

Parken är uppdelad i olika växtsektioner. Där finns t ex en stor samling kaktusar och sukulenter. Bara att se dessa är väl värt ett besök! Sedan finns där samlingar med bambu och palmer, det finns lite skulpturer, otroliga träd med fantastiska rötter. Se bara! Och att tänka att parken är bara drygt 20 år, växterna ser ut att ha stått där minst 50 år! Vissa är gigantiska!

Två konstgjorda dammar finns det som sagt. Där samlas det olika sjöfåglar, duvorna flyger runt omkring, kaniner hoppar i de formklippta buskagen. På de stora gräsmattorna satt familjer och picknickade, några hade t o m tagit med sig bord och hade barnkalas. Vi såg även en brud fotograferas i sin vackra vita känning. Liv och rörelse!

Men det som är det mest slående - och helt oväntade - är antalet tuppar som springer runt bland buskarna och träden. De springer helt oskyggt ut på promenadstråken och kuckelikuar högt. Kacklet är påtagligt! Men underhållande.

Jag har aldrig sett så många tuppar på samma ställe, de var överallt! Så ett mer passande namn borde vara Parque El Gallo.

Hit kommer jag definitivt att komma igen! Nu i januari var det inte så mycket som blommade men jag kan tänka mig blomprakten jag såg spår av. Och jag vet att det kommer inte att vara svårt att om några månader få med mig familjen heller. I värsta fall får man väl locka med fika på någon av serveringarna i parken.

Fler utflyktsmål i närheten finns här.

4 kommentarer:

  1. Ett tips! Gå till parken i mars april när tupparna är nyblivna pappor. Ja o alla andra djurhannar också. Vi var där varje dag i en vecka och det var en upplevelse. Träden blommade och det var så många smådjur överallt. Det regnade mycket...men var varmt.

    SvaraRadera
  2. Såg himla trevligt ut där! :-)

    SvaraRadera