onsdag 10 februari 2016

Med friarm eller utan?

Så vacker!
Bild lånad från kansallismuseo.fi
Mannen min kände sig lite rådvill och därför frågade han mig vad jag önskar mig i födelsedagspresent.

Egentligen visste han nog redan svaret för han ställde frågan direkt efter att vi pratat om att klippa av ett par byxor och göra shorts av dem.

Jag önskar mig en symaskin, una máquina de coser.

Det börjar liksom kännas som att det här går inte längre! Att laga sonens kläder för hand är ingen höjdare, jag hittar ingen snygg kjol jag vill köpa och så kliar det så infernaliskt i fingrarna efter att få grabba tag i en tygbit och forma den efter hur jag ser ut och hur jag vill se ut. Inte efter vad butikerna anser. Dessutom var det länge sedan jag sydde ett lapptäcke...

Så nu har jag börjat simma på ytan i symaskinsträsket och snabbt upptäckt att fiskarna här är lite annorlunda.

Visst finns Singer, Elna, Husqvarna, Brother och Pfaff. Men här finns även Alfa och Jata. Aldrig hört talas om dem. Dessutom verkar man föredra symaskiner som är nedsänkta i bord och det är inte jag uppvuxen med. Nedsänkta maskiner är det som man i mina ögon använder i industrin.

Ska man våga sig på ett spanskt märke? Eller ska man köra på det mer välbekanta Singer...? Husqvarna är väääldigt dyrt här. Men det är det väl även i Sverige.

Tror jag måste åka och "klämma lite" på dem. Dags att ta ett djupt andetag och dyka ned i träsket!

13 kommentarer:

  1. Du får jättegärna vidarebefordra dina erfarenheter! Jag hoppas snart "bli tvungen" att göra samma research. Ska bara få tag på ett hus först..... (glad gubbe)sen blir det en symaskin också så fort som möjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så säker!

      Jag lämnade ju min symaskin i huset vi sålde. Lite tungt... Men jag är inne i "virk-mode" just nu i stället. :)

      Radera
    2. Hej ja köp en suomi som på bilden Finland på svenska erkki

      Radera
    3. Så du såg det, minsann! Tyckte bara bilden var vacker, det skulle nog i så fall bli en sådan här: http://cammo69.blogspot.com.es/2011/08/nygammal-eller-aldre.html

      Fast vi har faktiskt en gammal symaskin på landet i Kalmar, men jag vet inte vilket märke det är.

      Radera
  2. Jag bönade och bad att min symaskin skulle få följa med i det begränsade utrymme vi hade när vi flyttade hit (det som rymdes i bilen fick följa med). Till slut gav Anders med sig.
    Jag har använt den en gång. EN! Då gjorde jag en raksöm på ett överkast som var för stort...
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där är ju risken. Lite så med dammsugaren vi köpte för ett år sedan. Har kanske använt den en eller två gånger fast då har det varit bra, nästan nödvändigt med en dammsugare. Jag avskyr att dammsuga.

      Jag ÄLSKAR dock att sy så den kommer nog att användas mer. Bara jag har tid till det, så mycket projekt just nu. :)

      Radera
    2. Här dammsugs det hyfsat ofta. Men jag har tur - dammsugning ingår inte i min befattningsbeskrivning, så det får Anders ta hand om :-)

      Radera
    3. Jag har en mopp i stället som jag svansar runt med. Händer väl inte alltför ofta... Men det går fortare än att dammsuga och funkar bra.
      Oj vad jag saknar min robotdammsugare som är magasinerad. Skulle vara perfekt i det här huset.

      Radera
  3. sv: Nej, doktorn sa ingenting om varken vin eller cava. Phu! ;-)

    SvaraRadera
  4. Julklapp till mej från maken, den andra julen vi var gifta,
    var en symaskin. Han var så ivrig, att han inte kunde vänta till julafton, utan fick lov att visa den, så fort den kom in i huset. Varför, visste jag inte. Jag hade aldrig sytt nånting. Men jag lärde mej och sydde draperier, klänningar åt flickorna och sportskjortor åt honom. Men det var en hel del tårar, innan man fick ärmarna isydda. Det var inget nöje för mej.
    Avundas dom som kan sy sina egna kläder.

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackare... Lite som när jag fick en dammsugare i fördelsedagspresent: http://solsomsol.blogspot.com.es/2015/09/vannen-roomba.html

      Om du lyckades med att sy allt det där så ska du vara nöjd och stolt över dig själv, tycker jag!

      Radera
  5. Oj det där med symaskin jag fick en i present när jag fyllde 25år och det var nog viktigt o stort på den tiden? Jag har aldrig kunnat sy i skolan valde jag träslöjd? då hade man slöjd tom högstadiet o det verkar att vara detsamma nu. Jag har gjort en del tappra försökmed att lägga upp byxor även gardiner har jag trasslat med. Men jag är totalt värdelös på saken numera sen ca 20 år tillbaks anlitar jag kemtvättskillen vi har han syr lägger upp byxor lagar blixtlås, byte knappar i allt o hittar rätt o det funkar suveränt! Upplägg byxor 100kr jag lämnade in 5 pat mina o mammas blandat då blev det mängrabatt 20kr st hitta en sån istället. Sen kan du nog köpa någon maskin vad som helst om något superakut skulle dyka upp men om du gillar att sy då måste du nog satsa på något bra. Det där nedsänkta lät konstigt? men det kankse är någon finess som en novis missatjag tänker på gamla maskiner som du visade på bilden.
    Hälsningar Birgitta S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det nedsänkta har ju fördelen med att ha en stor platt yta att lägga arbetet på, det avlastar mer och det blir d enklare att sy t ex en riktigt rak söm för arbetet åker inte ned på ena eller andra sidan. Har du friarm brukar det oftast vara med ett litet avlastningsbord som man kan svänga undan eller ta loss när man t ex ska sy upp ett byxben el liknande.

      Hur 17 lagar man ett hål på byxknäna utan friarm? Sprättar upp sidsömmen?

      Radera