söndag 10 april 2016

Skyltsöndag nr 7 - Utmed vägen


Den här skylten står vid Ringarums värdshus:

Sol som sol?

Endast värdshusets kunder!
Inte springa - tidsavbrott (eller paus) här!
Överträdelse kommer att åtalas!

Skulle man kunna kalla det där för särskrivning på engelska, tro?


Den här skylten finns dock på närmare håll. Ja, för mig i alla fall:

Sol som sol?
Ursäkta det dåliga fotot men mannen
min tog det i farten (jag körde)
Den har vi åkt förbi många gånger och jag har alltid undrat vad det egentligen betyder, Prohibida la venta ambulante. Något är förjudet. Och det är något om sälja. Ambulanser? Är det förbjudet att sälja ambulanser? Varför sätta upp en skylt om det här utmed vägen? Till slut frågade jag i höstas någon och fick det förklarat att det står att det är förbjudet att sälja utmed vägen. Skylten står nämligen vid ett ställe där det ofta är kö och förr så var det tydligen ett väldans spring mellan bilarna med folk som sålde apelsiner och liknande till dem som satt i bilen. Ambulerande försäljning förbjuden, alltså. Såklart.

Ja, nu har jag även skyltat om min egen okunskap om det spanska språket!

~ ~

Vill du se fler skyltar och annonser kan du klicka på etikett Underhållande här i bloggen.
Och glöm inte bort att kika in på BP's Skyltsöndag! Eller alla de andra som är med.

12 kommentarer:

  1. Hej Emma jag Googlade på orden och klickade på bilder så förstog jag vad som menades precis som barn böcker ser man bilder så förstår man vad det är erkki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju hela tiden sett skylten när jag kört bil och då är det inte riktigt lämpligt att dra fram telefonen och kolla. När man sedan kommer hem så är det som bortblåst. Så de där funderingarna har jag haft medan jag suttit i bilen i stället för att irriteera mig så att jag sitter fast i en bilkö.

      Radera
  2. Bra skyltat!
    Skyltar ska vara tydliga, men det kan vara lite si och så med det.
    Ha de gött å
    SkyltSöndagsKram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det är roligare när de inte är det. :)

      Radera
  3. Alltså den första skylten är ett dåligt skämt som i och för sig får mig att skratta högt, men ändå. Värdshuset kanske slängde in den svenska texten i Google Translate...

    Den andra skylten är ju rena rama språklektionen - bra där! Tack vare alla roliga spanska skyltar som jag sedan har slängt in i Google Translate (!) har jag också lärt mig många nya ord. Älskar spanska skyltar... och språklektionerna som medföljer kostnadsfritt;-)

    Stort tack för toppen skyltning och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Språk är inte så lätt alla gånger! Fast man kan ju fråga sig varöfr det står på engelska bakom ett värdshus i Östergötland. Och en engelska som man inte förstår. Bortkastade pengar...


      Den där spanska skylten har jag haft mycket trassel med. La venta tänkte jag först betydde vinden men det heter el viento.

      Förbjud vind för ambulanser

      QUE?!

      Radera
  4. Tack, vännen nu vet jag det!! Man lär sig något nytt varje dag:))
    Roligt med skyltar. Visst är det ett konstigt ställe att stå på att sälja frukt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ser ibland att de står utmed sidan och säljer sin frukt och det är för mig helt OK bara man kan stanna på ett säkert sätt. Det här var nog människor som sprang runt mellan bilarna och då blir det ju lite läskigt.

      Ja, förhoppningsvis lär man sig något nytt varje dag!

      Radera
  5. Jag misstänker att den fotograferade skylten med förbud mot ambulerande försäljning står direkt efter rondellen vid motorvägsavfarten till Arroyo de la Miel. Fast rondellen låg ju tydligen utanför förbudsområdet så för att få bort apelsinsäljarna där så anlade de en massa stenbumlingar där det innan gick att stanna.

    Har man sett de gigantiska trafikstockningarna det blir på denna trafikplats i princip varje dag så har man förståelse för varför de inte vill ha bilar som stannar för att handla också!

    Jag hörde förresten ett rykte att de någorlunda snart ska bygga om nämnda trafikplats för flera hundra miljoner euro vilket nog kan vara väl så behövligt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt, avfart 222 fr A-7.

      Jag har all förståelse för att skylten sitter där. Utsikten har beundrats i många långa minutrar, särskilt som det var där vår bil la av första gången.

      Radera
    2. Just ja, jo de pratade om att deskulle börja bygga om i julas men jag tror att min spanska var lite väl dålig för än har jag inte sett något. Det kanske bara var beslutet som togs eller något.

      Det där bygget är något som man både ser fram emot och fasar. Det lär bli vidrigt genom pueblon under tiden.

      Radera
    3. De lär ju få göra nån tillfällig väg för att leda om A-7, kustvägen är ju enkelfilig nuförtiden så det lär ju bli totalkaos om de skulle leda ner trafiken dit.

      Radera