onsdag 7 september 2016

Dagens skörd: 11 cigarrer

Det var ju inte så många, igår var skörden 30!

Nej, jag har så klart inte rökt några cigarrer! Yick!
Och nej, jag har heller inte hyskat upp kjolarna och rullat några på insidan av låren. Jag är lite för gammal för det.

Jag har däremot plockat dem. I morse. Och dagen innan dess. Och innan dess igen.

Jag pratar om blommor. Överblommade sådana. Har du sett en hibiskusblomma som har snurrat ihop sig för dagen, då när den har blommat över? Den ser precis ut som en cigarr! Fast då inte en brun utan i mitt fall en röd.

Perfektion in i det sista.
Den har snart helt rullat ihop sig.

Men varför plockar jag dem då på morgonen? Jo, för lite senare på dagen eller kanske dagen efter så rasar de till marken och då måste jag sopa upp dem och de är lite svårsopade, de bara rullar runt istället för att åka med sopborsten. Dessutom hamnar de sedan över hela uteplatsen.

Inte riktigt lika vackert

Det är lättare att varje morgon ta en vända och kolla till poolen och sedan plocka bort de blommor som inte längre kommer att slå ut.

I våras såg busken rätt hemsk ut, några få blad som drog åt ett lite sjukligt gult håll och överallt fullt med äckliga bladlöss. Trädgårdsplattorna nedanför var alldeles klibbiga. Jag fick något medel av grannen Herr Holland men det var inte tillräckligt. Jag köpte dyr såpa i svenskbutiken och sprayade, gick inte heller. Lössen mådde bra, det gjorde inte busken.

En knopp från den andra hibiskusen,
den var lika full med löss.

Till slut så bestämde jag mig för att jag klipper ned eländet. Bort med alla blad! Allt som det satt löss på. En jättehög låg på marken efteråt och jag gick några dagar och tittade nervöst på det som stod stympat kvar.

Min trädgårdsavfallskasse som jag sydde av en presenning - superbra!

Klippte jag för mycket? Innerst inne visste jag ju att det inte var några problem, växtkraften är enorm och hibiskusen är tålig. Men ändå...
Kalhygge
 
Jag hade inte hjärta att klippa bort denna.

Sedan blev den bara helt plötsligt grön. Frodig! Och full med knoppar! Vi har flera gånger under sommaren sagt att det där var verkligen rätt gjort, nedklippningen, för hibiskusbusken är sagolikt vacker! Tät och fin och mängder med röda blommor!

Vissa grenar har vuxit närmare en meter sedan kalhuggandet i slutet av maj.
Jag mätte just!

Och vad den skräpar! Men det får man väl stå ut med för den är ack så vacker! Snart åker sekatören fram igen, busken börjar bli lite spretig. Men det svider att klippa bort knopparna och det sitter det mängder av i varje topp. Å andra sidan, den kommer ju fort tillbaka. Ännu vackrare.

Till vänster dagens utslagna praktfullhet, i mitten väntar morgondagens knopp sin tur
medan gårdagens skönhet slokar till höger.

18 kommentarer:

  1. Cigarrplockning, alla har vi våra morgonbestyr.
    Vilken fantastisk förvandling, från kalhygge till praktfull.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns värre saker att göra medan solen går upp!

      Radera

  2. Cigarrblommor var något nytt. :D))
    Sen kom det blå himmel, pool och vackra blommor. 🌹🌺🌻

    Trevlig dag 🤗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktum är att det finns redan en blomma som heter cigarrblomma!
      http://api.gbif.org/v1/image?url=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/Lythraceae_-_Cuphea_lanceolata.JPG&size=M

      Och den är tydligen bra mot bladlöss, de fastnar på den klibbiga stjälken!

      Där fick jag lära mig något nytt.

      Radera
  3. Snyggt jobbat! Modigt att klippa så mycket, och helt rätt helt uppenbarligen :-)

    Men jag tycker nog att du skulle testa att röka dom där cigarrerna också - kan bli nån skojig effekt, kanske? ;-) :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade nog kunnat klippa mer än så med facit i hand.

      Röka dem? Nä, tack. Men jag kan sända dem till dig om du vill testa!

      Radera
  4. Hibiscusar är så vackra men själv har jag bara en i kruka i den spanska sommarstugan. Men kanske ska jag sätta ner den i jorden. Har lite plats kvar.
    Tyvärr blommar dne bara ca en dag och sedan rullar den ihop sig. Lite märkligt för när jag ser grannens hibiscusbuske som inge ens vattnar eller talar med så blommar de hibiscusblommorna länge.
    Blommar dina länge? Kanske olika sorter.
    Dina hibiscusar är verkligen vackra och roligt att busken kunde klippas ner och sedan raskt komma tillbaka.
    Smart att sy avfallskassen! Behövs ju när man har stor tomt.
    Tack för vackra bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krukor är inte idealiska boplatser för någon blomma egentligen. Och ja, de verkar bara blomma en dag innan de rullar ihop sig. Grannens tror jag är nya hela tiden, jag ser det på min.

      Stor tomt har jag inte, den är väl ca 400 m2 inkl huset. Men oj vad skräp det blir, det växer ju som attan här!

      Radera
  5. Fy så äckligt med bladlöss! Å dina är ju riktiga monster. Tycker du är duktig att plocka fram sekatören och klippa ner busken. Jag hade aldrig varit så modig just med tanke på dessa äckliga löss.

    Å du gjorde ju succé! Grattis:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, isch vad äckliga de är!

      (Katt-)Handskar på och sedan sekatören i handen så behöver jag inte vidröra.

      Radera
  6. GRATTIS till att på passerat 100 000 visningar!/mamma

    SvaraRadera
  7. Jag har även varit med att min hibiskus fick fullt av bladlöss. Så jag gav faktiskt upp:(( Du har verkligen lyckats liva upp din hHibiscusbuske. Bra kämpat!! Jag har även lyckats få på mina Oleanderträd. Då jag har planterat lavendel runtom. Det lyckas förträffligt. Lavendel även runt rosorna. Även om lavendeln torkar så har det sin effektivitet:)) kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min nerium stoltserar med sköldlöss och de är snäppet värre än bladlöss! De är så VIDRIGA! Och inte fan dör de trots att nerium är genomgiftig.

      Ursäkta språket.

      Radera
  8. Vilken fin hibiskus! Visst känns det lite konstigt när man börjar klippa i blommor och bladet, men oftast går det ju vägen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte alldeles lätt att börja klippa. Jag tror jag var arg på något just då och det brukar underlätta. Då gäller det mer att sansa så de inte blir kapade vid fotknölarna.

      Radera
  9. Grattis! Jag gick ut för ett ögonblick och plötsligt var inlägget om 100.000 besökare borta. Din blogg fick visst hybris och börjar oxå "leva ett eget liv".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Steve!

      Och du var duktig som äntligen gjorde backupen! Jag ska kolla lite närmare i Bloggerforumet om det är fler som gnäller på det där, själv har jag inget märkt av det just nu.

      Radera