onsdag 29 mars 2017

Rondell nr 17 - Monumento a las víctimas del terrorismo

En mulen dag i Fuengirola pekade mannen min ut denna rondellen för mig, en rätt udda skapelse med vad som ser ut som tjocka flätor på en plåtlåda samt en massa färgglada lappar på ståltråd runtom. Lite udda, som sagt.


Den här rondellen invigdes den 28 november 2008 och är ett verk av Charo García. Hon bor sedan många år i Fuengirola och är lärare i keramik vid Kulturhuset där.


Rondellen heter Monumento a las víctimas del terrorismo, Monument över terrorismens offer.

Bild lånad från felix.ares.fm

Konstverket kröns av rep i brons som avslutas i två kvinnohänder. Konstnären ville med detta symbolisera avsaknaden av frihet men att händer ändå kan knyta upp dessa fasthållande rep som terror och rädsla är för människan. Hon valde kvinnohänder för att visa livets skörhet men också för moderskap och kärlek.

Repen som kommer ur den kubiska bottenplattan av stål symboliserar intolerans och svårigheterna med att slåss mot barbarism


De olikfärgade emaljskivor i koppar som omger hela skapelsen står för skillnader mellan kulturer men att där ändå finns likheter.

Det är en rätt mörk historia, det där. Den mulna dagen gjorde ju inte saken bättre.


Vill du själv se den? Då kan du åka hit:
Korsning: Calle La Fruta/Avenida de los Boliches
Ort: Los Boliches, Fuengirola
Provins: Málaga, Andalusien, Spanien
Google Maps hjälper dig till rätta.


Det här är min lilla serie med cirkulationsplatser jag har kört förbi eller genom i först och främst Spanien. Vill du ser fler vackra, roliga, konstnärliga eller helt enkelt bara udda rondeller? Klicka då på etikett Rondeller. Planen är att publicera en ny varje onsdag.

12 kommentarer:

  1. Rondellen har jag sett i Fuengirola och la märke till den. Väldigt speciell. Jag visst inte något om dess tillkomst eller symboliken eller vem som tillverkat den. Tack för denna info om en speciell rondell som står symbol för mycket.

    SvaraRadera
  2. Tycker det är helt fantastiskt att man låter lokala konstnärer göra konstverk i regionen. Stor elogedär.
    Med tanke på dagens terrordåd överallt i världen tycker jag att konstverket/rondellen nästan var före sin tid.

    Gillar rondellen skarpt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att de verkar tänka så när rondeller ska smyckas eller hedras, det ska vara någon med lokal anknytning. Det är bra.

      Synd att det var så mulet, bilderna blir lite stumma tycker jag.

      Radera
  3. Så mycket livfullare tillvaron blir när man låter kreativa människor komma till uttryck i vår miljö. Vid första anblick tänkte jag på en fantasifull cupcake, men den liknelsen försvann när du talade om dess namn. I vart fall så gillar jag vad jag ser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är duktiga på att smycka ut sina städer här i Spanien. Sedan kanske man inte alltid gillar smycket men det sitter där likväl.

      Och jo, nu när du säger det. Det liknar faktiskt lite en cupcake. Men man måste ju också lära sig att allt inte alltid är vad det ser ut att vara.

      Radera
  4. Intressant - och otäck - historia om den där rondellen. Gör sig nog bäst en mulen dag, ändå. Bakgrunden till konstverket är ju allt annat än ljus.

    SvaraRadera
  5. Jag bara undrar, hur många rondeller finns det i ditt närområde?
    Alla är dessutom speciella. Häftigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror på hur man räknar med närområde... :) Men jag läste att det finns ca 900 i Málagaområdet varav 600 av dem är på "vår" sida. Blir några veckor till, tror jag. :)

      Radera
  6. Gillar verkligen rondellen med dess konstverk. Jag håller med BP att det är roligt att en lokalkonstnär får äran att ställa ut sin konst. Väldigt rörande och symboliskt budskap om avsaknad till frihet. Ett minne till alla offer genom terrorism gör mig även berörd. Så många fina rondeller det finns där du bor. Härligt med utbyte av rondeller och dess syfte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ett bra grepp att främja de lokala förmågorna på olika sätt.

      Ja, det finns många fina och jag tror nog jag har bara skrapat på utan än.

      Radera