lördag 29 april 2017

Lördagsgodis vecka 17 2017

Tänk, ännu en vecka har gått! Tiden går fort när man har fullt upp med saker. Här kommer i alla fall några karameller jag fiskat upp ur veckans påse.

Godisbit nr 1
Den första godisbiten är kanske ändå att det ösregnar. Även om jag svär över att det är kallt och ruggigt, jag mer än sneglar på kaminen men har inte lust att gå ut och hämta ved i garaget. Fast en tänd brasa och sedan sitta vid tv:n är ju ändå himla mysigt!

Regnet behövs, gräsmattan har börjat knastra lite väl mycket när man går på den. Om några dagar kommer det vara grönt igen! Fast jag tror det räcker nu. Baljan vid poolen är ca 20 cm djup och den är nästan full nu. Det kan bli lite för mycket av det goda också.

Godisbit nr 2
Så vad gör man när det ösregnar? Jo, man går på bio! Vi har precis kommit hem efter att ha sett Guardians of the Galaxy vol 2 och jag hittade den till slut med VOSE. Den här godisbiten är som en iglooglass som man kan dela i två och ge ena biten till en kompis: ena halvan är att vi gillade filmen (även om vi nog tyckte att vol 1 var bättre) medan den andra halvan är att matinéfilmen kostade bara 5 € per person. Såg att det kostar ca 130 kr för motsvarande i Sverige.

Om man säger så, vi var inte direkt ensamma på Miramar Köpcentrum där biografen ligger.
Tog nog 15 minuter att köa oss UT när vi skulle hem.

Godisbit nr 3
Det har nästan blivit ett stående inslag nu att avhandla vad torsdagens middag resulterade i, veckans matlagningslektion med sonen. Det har varit lite segt att få honom att komma till köket de senaste två veckorna men när han väl står där så är han så glad och så himla duktig!

I torsdags blev det fläskfilé i currysås och oj så gott det blev!

17 kommentarer:

  1. Vilken fint fylld godispåse! Regnet är förhopppningsvis övergåend eoch hos oss har vi inte fått många droppar. Men regnvatten är ju nånga växter tacksamma för. Vad gäller filmen är den ju en godisbit om man gillar "genren" och det gör inte jag. Har testat med ettt par en inte gillat dem. Har dock inte gett upp.
    Kul med sonens framsteg i köket och snart är du nog överflödig där.
    Önskar er en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu i dag skiner solen en stund! Ska gå ut och rycka lite ogräs, tror jag.

      Radera
  2. Här har det bara fjösregnat och det uppskattas inte alls att det håller på så i flera dagar i sträck. Nåja, idag regnade det åtminstone inte, men jag gillar blått mer än grått...

    Bio har vi inte varit på på år och dar. Om man inte räknar dom filmer vi såg på utomhusbion på kryssningen då. Men jag älskar att titta på film på "TV-n" (nätet, alltså). I och för sig händer det allt som oftast att jag somnar då. Speciellt om det är en bra film. Är filmen usel så blir jag så irriterad så det är stört omöjligt att somna.

    Kul att det går så bra för sonen med matlagningen! Det där måste nog vara en av dina bästa idéer hittills, va? :-D

    Ha en härlig lördagskväll med godispåsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här var det inte fjösregn, det var så det stod stilla på motorvägen en stund, strömavbrott i affären osv.

      Vi går väldigt sällan på bio vi med men vissa filmer vill vi gärna försöka se i salong, det är ju ändå lite skillnad i upplevelsen.

      Ja, visst var det en strålande idé!

      Radera
  3. Låter gott! Här blev det en liknande middag faktiskt, nämligen kyckling med banan och äpple i currysås. Låter lite 80-tal kanske haha, men det smakar bra ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter jättegott men hade aldrig gått i det här hushållet eftersom någon (dvs mannen min) tycker att blanda frukt i mat är en styggelse.

      Kom på att mamma ibland gjorde skivad fläskfilé med stekt banan på, sås av curry, vispad grädde och majjo, in i ugn. Supergott!

      Radera
  4. Regnet och fulvädret må vara bra för din gräsmatta, men om man bara är här som turist (som vi är) blir man lätt deppig kan jag tala om;-)

    Filmerna Guardians of the Galaxy säger mig ingenting, men maken sa att de är i samma stil som Spiderman. Han älskade sådana filmer när han var ung - säger han;-)

    Maten är helt i min smak och du ska vara stolt över grabben din:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att vädret är urpissigt för en turist. Jag kan säga dig att vi tycker lika om det för början av året är under all kritik, falsk marknadsföring!

      Det är bra det att du har din man som kan förklara väsentligheterna för dig!

      Och det är klart att jag är stolt över sonen! Kan man vara annat?!

      Radera
  5. Så härligt när ösregn kan vara en godisbit.
    Godisbit nr 2 är något bortom min horisont.
    Att läsa om Godisbit nr 3 är alltid lika roligt. En framtida mästerkock i vardande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att se det som man gnäller över som något positivt, det är svårare än man tror men min Lördagsgodis hjälper faktiskt till mycket att tänka efter. Att det kanske inte alltid är det mest uppenbara som är det jag vill lyfta fram.

      Roligt att du tycker om att höra om sonens framsteg. Han satt redan då vid middagen och undrade vad han skulle laga nästa torsdag!

      Radera
  6. Vilken duktig kock din son är. Det gäller att uppmuntra dessa män och lura ut dem i köket...resten går bara av farten. Ser väldigt aptitligt ut på bild!
    Härligt att gå på bio en och annan gång. Jag går allt för sällan. Förr blev det mer biobesök med barnen.
    Visst är det så med regnet att man intalar sig själv att gräsmatta och växter behöver bevattning och man sparar ju pengar... men man vill ju helst inte ha en damm mitt på gräsmattan. Så lagom är bäst!!Såsom med allt// Trevlig Valborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte varför min kommentar alltid dublikeras....

      Radera
    2. Haha skulle jag lura ut mannen min i köket så är det inte mycket som skulle gå av bara farten där inte!

      Och nä, jag vet inte heller varför dina kommentarer kommer med kopia! Brukar ta mig friheten att radera en. Kanske det är Blogg.se som inte gillar Blogger? Eller vet du om du får det på andra bloggar också?

      Radera
    3. Min man är inte den villiga personen som ställer sig i köket och börjar laga mat. Han grillar och sätter på vattenkokaren eller kokar spagetti...inte mer. Det är jag som har skämt bort honom. Angående om jag får kopia på något annat inlägg är sällan. Jag märker att det händer nästan varje gång när jag kommenterar dig. En kommentar är nog då menar jag ingen tråkig kopia....utan ett par olika är bättre. Ha en trevlig kväll🤗Här har det varit molnigt hela långa dagen=(

      Radera
    4. Min man är inte den villiga personen som ställer sig i köket och börjar laga mat. Han grillar och sätter på vattenkokaren eller kokar spagetti...inte mer. Det är jag som har skämt bort honom. Angående om jag får kopia på något annat inlägg är sällan. Jag märker att det händer nästan varje gång när jag kommenterar dig. En kommentar är nog då menar jag ingen tråkig kopia....utan ett par olika är bättre. Ha en trevlig kväll🤗Här har det varit molnigt hela långa dagen=(

      Radera
  7. OM ett par timmar sitter jag i biomörkret för att se samma film :) Promenaden i solskenet är avklarad så det känns ok ;)
    Fint att få maten lagad - speciellt när det är gott!
    Gillar ditt Lördagsgodis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul!!! Hoppas du gillar den, Groth är så himla söt! Berätta gärna vad du tyckte sedan.

      Och roligt att du gillar Lördagsgodiset.

      Radera