lördag 6 maj 2017

Lördagsgodis vecka 18 2017

Titta här så bra godisbitar jag hittade i påsen denna veckan (som jag dessutom firar ett halvår med Lördagsgodis)!

Godisbit nr 1
Snabb hjälp, det är väl guld värt! Jag var hos slaktaren i går eftermiddag och köpte två fläskfiléer till grillmiddagen.
- Vill du ha iberico eller vanlig? frågade han.
- Vanlig, svarade jag eftersom det inte ens satt en prislapp på iberico-filéerna. Säkert svindyrt.

När jag senare skulle fixa i ordning dem så såg jag att den ena var mycket mörkare i köttet. Mysko. Den mörkare filén luktade inte konstigt, nästan tvärtom. Kanske lite torrare och fastare kändes den även som. Så vad var nu detta? Gammal och torr? Eller hade jag fått fel så det var en iberico? Framför allt: var den ätbar?

Jag skickade ett WhatsApp-meddelande till storebror kocken, skickade med ett foto också. Fick svar nästan på en gång om att det är svårt att avgöra på bild men att det mycket väl skulle kunna vara en iberico.


Sjuk blev jag inte (de andra åt inte av den, haha!) och god var den i alla fall!

Godisbit nr 2
När vi ändå pratar om mat så kan jag avrapportera torsdagens framsteg med sonen: köttfärslimpa! Har inte ätit det på år och dar men nu går vi igenom lite husmanskost, sonen ska ju lära sig grunderna. Jättegott, så klart! Jag tog hand om gräddsåsen som dock blev lite för salt men god ändå.

Nej, vi äter inte potatismos, ärtor och majs till allt ...

Godisbit nr 3
Sedan kan jag avrapportera det som ska bli mat: mitt lilla trädgårdsland, förra veckans Skyltsöndag. Eftersom jag tar upp det som en godisbit så förstår ni att jag känner mig nöjd. Kattuslingarna krafsade runt i kanterna av landet och nätet första dygnet men efter lite justerande av förankringen så har det fått vara ifred.

Och som det gror och växer under sanden!

Jag tog en näve rucola-frön och hällde i fåran. Det bidde lite mycket ...
Lätt hänt när man har ett överflöd av fröer.
Hög grobarhet, kan jag konstatera!

Jaja, de får växa till sig lite och sedan är det gallring medelst ätning.

15 kommentarer:

  1. Nr 1. Se där, ytterligare ett skäl att inte äta kött.
    Nr 2. Sonen går med stormsteg framåt i kökets ädla konst.
    Nr 3. Härligt med eget trädgårdsland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast frågan är om fisk är så mycket bättre ur den aspekten. Den kan vara rätt dålig den med, tyvärr.

      Ikväll ska jag grilla langostiner, de ligger i marinad just nu! 1 kg för ca 5 €! Ganska överkomligt ...

      Radera
  2. Jag testade på restaurang häromdagen filé av iberico och den var helt klart outstanding. Så god och väldigt saftig. Går inte att jämföra med vanlig fläskfilé. Kanske fick du en av varje..
    Kul med sonens framsteg! Och köttfärslimpa är så gott.
    Jätteroligt med dina trädgårdsland! Spännande när du ska skörda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det borde ju vara skillnad. Iberico ska vara i en klass för sig.

      I kväll blir det nog repris av köttfärslimpan. Himla bra!

      Radera
  3. Iberico finns på djupfryst på den lokala ICA i Täby - outstanding, mycket bättre kvalitet än vanlig fläskfilé från Danmark som bara krymper när man tillagar dom...

    Köttfärslimpa är ingen favo hos mig (än värre är det med ärtor och burkmajs), men jag beundrar grabben din.

    Gillar din Skyltsöndag - jag menar ditt trädgårdsland - lika mycket som langostinos för löjliga femtio kronor. Synd att vi inte har en grill i vår lägenhet i Benidorm...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den danska har en tendens till att krympa till nästan halva storleken, det har jag också märkt.

      Burkmajs är något vi alltid har hemma, vi tycker alla om det och det kan användas till så mycket.

      Fast kan du inte tillaga langostinos i ugn då? Bättre än inget. Dessa var råa, lät dem ligga i marinad gjord på olivolja, vitlök, citron, salt, guindillas och lite ketchup (skulle haft tomatpuré men slut).

      Radera
  4. Köttfärslimpa är jättegott och enkelt.
    Vad kul att det redan börjar frodas i ditt trädgårdsland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är enkelt att fixa och sedan sköter det sig själv. Det är bra! Köttfärslimpan, alltså, landet sköter sig knappast självt. Långt därifrån!

      Radera
  5. Din son blir rent utav en kommande stjärn kock när han blir stor. Köttfärslimpa är jätte gott och man kan blanda i både lök, bacon, tomater oliver och ost om man så vill. Det brukar jag göra. Däremot att köttet såg lite mörkare ut hade jag även blivit lite misstänksam. Oftast brukar jag lukta och känna mig fram. Det brukar fungera bra. Spännande att se att trädgårdslandet gror för fullt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När vi var på Tim Tits för några år sedan hade de en köttfärslimpa med soltorkade tomater, oliver och fetaost. Den var så himla god! Det måste jag prova, kan ju faktiskt dela smeten i två och fylla ena halvan eftersom jag misstänker att det skulle kunna rynkas på näsan lite hos herrarna. men som vanligt slutar det väl med att det jag lagar till mig är det som först tar slut.

      Radera
  6. Perfekt att ha en sån sån snabb experthjälp så nära till hands, och ännu mer perfekt att du inte blev sjuk :-)

    Köttfärslimpa är ju bara sååå gott! Men jag äter det sällan (tyvärr!). Senast var nog i USA när Ruth i Virginia bjöd på en hemlagad sådan - smarrigt! :-) Sonen går verkligen från klarhet till klarhet.

    Kul att odlingen sköter sig och att katterna har fattat galoppen. Eller dom kanske bara skrider därifrån på katters högdragna vis? ;-)

    Ha en toppenbra söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bra med experthjälp. Och grillning är dessutom storebrors expertområde.

      Konstigt det där att man äter saker så sällan men man tycker det är jättegott. Troligen hade det varit "mindre gott" om man ätit det oftare.

      Vet just inte hyr mycket kissemissarna fattat. Kan tänka mig att de emellanåt sitter där och blänger, skitsura.

      -Men men, tänker de. Vi har ju HeLA GRÄSMATTAN också! Går visserligen inte att krafsa över men det är vårt problem. Hon får skylla sig själv!

      Sedan reser de på sig, sträcker ut sig lite, knycker på svansen och hoppar över till grannen ...

      Radera
  7. Nu måste jag erkänna min totala okunninghet, vad är Iberico??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag har förstått det:
      Iberico är en grisras som är svart och dessa lever mest på ekollon, är frigående utomhus.

      Här kan du läsa mer: https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Iberian_pig
      Samt här mitt på sidan: http://www.styckmastarn.se/sortiment/styckmastarns-val-info/

      Radera
  8. Klart du ska köpa iberico. Den lär ju vara närproducerad! Dansk griskött kan man ju bespara världen - det är bättre att äta antibiotika själv när man behöver det ;)
    Köttfärslimpa! DET var län ge sedan :) Tack för mattipset. Det får det nog bli till helgen!

    SvaraRadera