onsdag 14 juni 2017

Rondell nr 25 - Rotonda Palacio de Congresos, Estepona

- Måste fota! hojtade jag vilt där jag satt bakom ratten. Mannen min suckade men fattade.

Det är inte bara här i Benalmádena-trakten som det finns underbara rondeller. Nej, det finns så klart även i Estepona som vi besökte i fredags.


Den här rondellen, eller snarare statyn som står där i mitten av fontänen, verkar ha ett flertal namn:
Labrador Y Pescador
Estatua del Labrador y el Pescador.
Estatua de pescador y campero
La escultura del Pescador y el agricultor

Det skulle kunna vara så att det första, Arbetaren och Fiskaren, är det som är det korrekta. Det är det namn som jag hittade på kommunens hemsida.


Jag trodde först att det var ett slags krigsmonument, det såg liksom ut så när vi bara körde förbi. Såg ut som de stod där i havet bland en massa vrakdelar och kanoner eller något. Det är det nu alltså inte utan ett monument över de fattiga fiskare och jordbrukare som delade Estepona i två läger i mitten av 1900-talet, de beblandade sig inte med varandra. Till exempel fick inte en fiskarson gifta sig med en jordbrukardotter. Estepona var då ett mycket fattigt område. Sedan kom turismen ...


Mycket har hänt här i staden precis som utmed hela Solkusten. I dag blomstrar hela området, Estepona lite extra mycket just för att de verkligen har satsat på att smycka sin stad med blommor.


Rondellen var hopplöst svår att fotografera i den nedgående solens sista strålar. Dessutom blir jag så stressad för det var väldigt mycket bilar vilket lustigt nog inte märks av på fotona.

När det blir mörkt får rondellen ett annat liv när alla LED-lampor tänds. Förra året, 2016, investerade staden i att lysa upp vissa platser lite extra. Så klart att denna skulle förses med belysning!

Bild lånad från www.todocolleccion.net

Denna bronsstaty av Mariano Amaya har inte alltid stått där i rondellen. Nej, ursprungligen stod de vid Esteponas Paseo Marítimo, strandpromenaden, med ryggen åt havet. Där har de stått sedan 1968-1969 någon gång. När de flyttades över till rondellen vet jag tyvärr inte.


Vill du själv se den? Då kan du åka hit:
Korsning: Avenida Litoral
Ort: Estepona
Provins: Málaga, Andalusien, Spanien
Google Maps hjälper dig till rätta.


Det här är min lilla serie med cirkulationsplatser jag har kört förbi eller genom i först och främst Spanien. Vill du ser fler vackra, roliga, konstnärliga eller helt enkelt bara udda rondeller? Klicka då på etikett Rondeller. Planen är att publicera en ny varje onsdag.

10 kommentarer:

  1. Klart han fattar - mannen din alltså. Han är ju blogguppfostrad, eller hur;-)

    Vet inte vad jag tycker om den rondellen riktigt. Skulpturerna påminner lite om verk man kan se i de forna öststaterna och i Ryssland.

    Men med fontänerna är rondellen riktigt fin. Åmed LEDar p kvällen är den säkert ännu finare.

    PS. Nästa gång ger du kameran/mobilen till passageraren - maken alltså. Om det var han som körde - ja, oooops då;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag kon nog inte påstå att han är särskilt blogguppfostrad ... Men ibland så. :)

      När du säger det så kan jag hålla med om att det är lite öststatskänsla, det var nog därför jag tänkte att det var något krigsmonument.

      Fast den är faktiskt riktigt fin! Framför allt så är den så himla välplacerad för när man kommer vägen fram så har man fontänen rakt framför.

      Radera
  2. Klart det är viktigt med foton om man bloggar. Höll på att bryta foten förra midsommmaren för att jag skulle ta kort. Väl drastiskt...
    Estepona har jag besökt men nog aldrig tänkt på den här rondellen. Fint med vattnet och än finare kvällstid med belysningen.
    UNdrar varför statyerna flyttades hit öfr det är ju inte så många som hinner se dem när de kör här. Intressant historia om deras bakgrund.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar också varför den flyttades. Min helt egna tanke är att den stod någonstans där de byggde om och den inte fick plats/passade efteråt.Eller så ville de att den skulle få en mer framträdande roll.

      Radera
  3. Våra partner får stå ut med ett och annat Emma!!Det gör de så gärna🤗🤗
    Jätte fin rondell och så bra att den här fått belysning=) Jag gillar ju Estepona och har varit där ett antal gånger och bott på hotell. Gillar dess strandremsa och blomsterarrangemang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det fint! Då är det i alla fall inte bara jag som hojtar om det. :)

      Radera
  4. Ännu en läcker rondell! Verkar finnas mycket fint i Estepona, måste nog styra kosan ditåt nån gång.
    Och visst får dom stå ut med en del, dom som har en bloggare som partner. Men tålmodiga är dom i alla fall. Jag kör ju aldrig själv, men det är en och annan rondell som Anders tålmodigt har rundat några varv när inte jag har hunnit med att fota :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, undrar om mannen min skulle köra några extra varv. Tålamod är INTE hans starka sida, om man säger så.

      Ja, ni får ta er en sväng dit. Så ni kan ta er en sväng hit på vägen dit!

      Radera
  5. En rondell med inte bara många namn utan oxå många ansikten. Världen förnekar sig inte. Den var galen oxå i mitten på 1900-talet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så sant så! Helgalet att folk resonerat så och än gör det.

      Radera