tisdag 8 augusti 2017

Klor som klor i poolen?

Knappt så jag vågar berätta det men vi har faktiskt haft lite trassel med poolen igen.
- Here we go again! tänker ni som följde med förra våren. Men nä, riktigt så illa är det inte.

Nu är det vattnet som krånglat, det har under de senaste två månaderna emellanåt blivit mjölkigt. Det kan vara ett tecken på att det inte finns tillräckligt med klor vilket några OTO 1-droppar verifierar: väldigt lite eller inget klor alls emellanåt. Så då får vi lägga i extra klor i skimmern och låta pumpen gå i timtal för att lösa ut kloret i vattnet.

Det här är väldigt konstigt, att kloret helt försvinner ur vattnet, för jag har aldrig missat att lägga nya klorpuckar i skimmern. Där har alltid legat minst en och antalet pumptimmar har varit lika som de andra åren: två på morgonen och två på eftermiddagen. Vid det här laget har jag haft många diskussioner med Mark The Pool Guy om detta, han har liksom antytt att jag inte gjort som jag ska, att jag slarvat. Jag slarva?

Jag kom på att Mark bytte märke på kloret i början av sommaren (vi har hela tiden köpt av honom) och jag tänkte att det kunde vara något knas med det nya kloret.
- Oh no, Emma! Then I would have been running around all the time having problems! tyckte han. Det vara bara vår lilla pool som det krånglade med, den minsta han ser till på sina rundor.


Men jag har varit envis. Jag tycker nämligen inte att kloret löses upp som det ska. Förra året (och året innan dess) la jag i en ny varje måndag eller tisdag samt varje fredag. Så två puckar i veckan, i stort sett (det hänger bland annat ihop med hur varmt det är och hur mycket poolen används). Med det nya har jag lagt i en var 5:e till 6:e dag.Det säger sig ju självt att då blir det för lite klor.

Med mina listor där jag noterar när jag lägger i klor, fyller på vatten osv började han till slut att lyssna på mig. Vi kom fram till att vi provar med att byta klor. Så mannen min och jag köpte ett annat märke själva på Akí och ploppade ned flera i skimmern för att snabbt höja klorhalten. När det var dags att lägga i nya så tog jag en av vardera märke och dessa har jag nu följt på Emma-sätt: fotografering och vägning efter morgonpumpkörningen!


Varje klorpuck i respektive burk ska väga 200 g. Akí-pucken till vänster vägde 207 g medan Mark-pucken till höger vägde 203 g.


Efter ett dygn vägde Akí-pucken 130 g medan Mark-pucken vägde 140 g.


Efter två dygn vägde Akí-pucken 53 g medan Mark-pucken vägde 86 g.


Efter tre dygn vägde Akí-pucken 3 g medan Mark-pucken vägde 42 g. Det kommer inte att finnas något kvar av Akí-pucken i eftermiddag medan Mark-pucken kommer att finnas kvar till i morgon.

Som de säger på tv: I rest my case!

Nu ska jag skicka den där bilden till Mark och sedan får vi ta reda på resten av vattenröran som avsaknaden av klor har skapat. Men något ska man ju ha att ojja sig över.

EDIT: Jag ändrade titeln, jag lade till "...i poolen" för annars skulle ni säkert tro att det handlade om kattklor eller liknande. Och nej, inga katter har badat i poolen trots att det är nästan 40 grader ute. Och inne.

12 kommentarer:

  1. Haha! Din lilla fotnot sabbade min kommentar här. Tänkte att det varit katter i poolen? Du har väl räddat några därifrån förut, men det var kanske från grannpoolen?

    Duktigt jobbat där, klor-Sherlock! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja där var jag snabb! Tänk att man alltid ser sakerna när man väl har publicerat!

      Det är ur grannes pool jag två gånger har plockat upp kattungar, var på väg att kasta benen över muren en tredje gång men då var grannarna hemma så de kunde pocka upp en till. Sedan fick stegen stå kvar, den jag hade ställt dit. Nu är poolen fylld med vatten så då kan de ta sig ur själva via poolstegen.

      Har skickat bilden till Mark, än har han inte kommenterat.

      Radera
  2. Intressant! Och än mer intressant attt höra vad Marks svar blir.Lycka till! Och hoppas nu att dte blir ordning på poolen och att klorhalten blir den rätta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick svaret via WhatsApp i morse: Cool!
      Jaha ...? Nä, inte särskilt, tänkte jag. Men jaja.

      Radera
  3. Hahaha! Måste säga att jag beundrar din ork med dessa tabletter som ser ut som Corregatabs som jag använder för min bettskena. Å hat ha en våg som väger sådana små mängder visste jag inte ens att den existerade, förutom på SKL kanske;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det sådana där brustabletter som används till löständer också? De här är liiite större, de är kanske en 7 cm i diameter.

      I Spanien väger man det mesta, recepten är skrivna på det sättet. Så en våg införskaffade jag mig fort, den har använts MASSOR!

      Radera
  4. Du gör som alltid noggranna undersökningar och dokumenterar väl. Det gillar jag. Det behövs dessutom om man ska lyckas få företagen att "krypa till korset".

    Vi(läs D) har under åren haft vår beskärda del av poolbekymmer, men det har blivit bättre med åren, inte minst sedan vi 2013 köpte ny pool. Klorpuckarna har vi dock aldrig haft problem med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att ju mindre poolen är, desto svårare är den på sitt sätt att sköta. Samma princip som i akvarier, små är långt värre än större.

      Ja, dokumentation är alltid bra när man vill försöka påvisa något. Att säga "det känns som ..." eller "det verkar som om ..." är rätt värdelöst men är ändå viktigt att ta hänsyn till.

      Radera
  5. Ja, med din noggranna markundersökning borde poolmannen vika sig och inse att hans puckar smälter långsamt jämförligen med Aki pucken. Bra jobbat Emma!!!Det gäller att stå på sig🤗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd bara att jag inte hade någon tablett kvar från förra märket. Då hade jag verkligen kunna påvisa. Men jodå, Mark fattar nog till slut.

      Radera
  6. Du är ett geni :-)Kul när man har rätt...Svårt för män att ta in...
    Kram P ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du har så rätt! Överbevisning behövs ofta. Kram tillbaks!

      Radera