lördag 5 augusti 2017

Lördagsgodis 2017 vecka 31

I dag har värmen vibrerat i luften och lusten att göra något har inte varit så där vidare värst stor. Men några godisbitar ur veckan har jag i alla fall fiskat upp (den mindre goda fiskmiddagen till trots - att tillaga fisk finns det andra som är bättre på, om man säger så...)!

Godisbit nr 1
Los martes con Marta! Tisdagar är Marta-dagar, det vill säga då kommer sonens spanskalärare hit. Då kan det ju vara lämplig att i alla fall städa liiite. Så tisdag morgon har blivit städa-morgon. Jag AVSKYR (med versaler och fetstil) att städa men jag gillar att ha det städat. En ekvation som inte riktigt går ihop, egentligen. Men jaja, nu blir det så att på tisdagsmorgonen så städas det i alla fall i kök, vardagsrum och toaletter. Så det är väl bra. Sovrummen får sig en duvning emellanåt de med.

Bilden har absolut inget med lilla Marta att göra (hon räcker mig nog till axlarna).
Det är bara en vacker solnedgång. En godisbit så bra som någon!

Godisbit nr 2
Allt bli mamma-överraskad. Eller hur jag nu ska titulera det. Sonen är 12 år, vid nyår fyller han tonåring. Och visst märks det! Humör. Finnar. Vi måste kolla vem av oss som är längst nu. Tjafs (som i dag så pass att jag fick nästan lust att ta bort den här godisbiten!). Skorna är flera nummer större än de jag har. Men också "Jag älskar dig, mamma!" och kramar, hålla handen, puss go'natt. Eller som att komma in på sonens rum och se Nalle mitt på sängen. Som papperspress så inte spanska-papperen från Marta flyger iväg i draget från det öppna fönstret.


Lite nedvärderande, kanske. Men ändå. Nalle finns ändå där som en av de viktigaste sakerna i sonens liv. Ett tag till.

Godisbit nr 3
Jag älskar att sy men har inte hittat någon bra affär med tyger, egentligen. Jag visste att det finns en mitt i Fuengirola, på bussgatan, men har inte varit inne i den. Inte förrän nu. Och vet ni hur underbart det är att köpa tyger som kostar 3 €/m! Det verkar vara rea på tyger nu i Fuengirola, det är ju bara två månader kvar till ferian!


Jag hittade så himla fina tyger där på Galerias Madrid! Nu ska jag sy mig en klänning! Inte en traje men i alla fall en enkel sommarklänning.

Godisbit nr 4
Att i vardagen se godisbitarna. För det är vad mina Lördagsgodis-inlägg gör! Det är så himla lätt att lägga fokus på det man inte tycker fungerar, det som är jobbigt, det man gnäller över: sömnbrist i värmen, matlustavsaknad, läxtjafs och det och det man måste göra (städa, mat och allt det där) i stället för det och det man vill göra (läsa, slappa eller vad det nu kan vara).

Helt enkelt att stanna upp, tänka efter och se så bra man har det! Eller hur!

10 kommentarer:

  1. 1. Alltså att städa för Marta tycker jag är definitivt överambitiös. Om du avskyr att städa - anlita en spansk städerska. De är väldigt billiga, åtminstone i Benidorm. Men som ama de casa passar det sig kanske inte;-)

    2. Japp, sonen blir vuxen med nallen:-)

    3. Tyget - nja. Men visste inte att du var duktigt på att sy.

    4. Japp. Där håller jag helt med dig. Men du har ju valt att vara en ama de casa å då finns det inte så mycket att "gnälla" över. Men visst borde du har hur mycket tid som helst för att läsa, slappa eller vad det nu kan vara. Jag menar du har en man och en son. Inte 10 barn eller så;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nä jag städar inte för Marta! Jag städar för att det behövs och Marta har blivit en tvingande orsak till att det görs. Nu jobbar jag ju lite men inte så pass att det försvarar att anlita städhjälp. Dessutom är huset egentligen rätt lättstädat. Egentligen.

      Radera
  2. 1. Om man hatar att städa så är det så klart bra med en återkommande anledning att ändå städa.
    2. En egen nalle är viktig. Jag har min favvonalle sedan barnsben kvar, undanstoppad i en garderob. Lite tilltufsad, men det är ff lika trevlig att ibland möta nalleblicken.
    3. Till skillnad från BP så förvånar det mig inte att du oxå är duktig på att sy. Du kanske lägger upp en bild på klänningen när den är klar.
    4. Klockrent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är viktigt att ha sin nalle kvar, tror jag. Till och med de där människorna som kastar allt brukar ha nallen kvar. Eller så har någon i dess närhet ofta hunnit rädda den. Nästa generation brukar tycka det är kul med dessa äldre mest älskade sakerna.

      Radera
  3. Klokt. Vi borde kanske ta efter idén med "lördagsgodis" lite till mans! Och då menar jag inte sånt som kan läggas i påse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du, jag tror många behöver ta efter båda varianterna: att endast äta godis och annat mer onyttigt på lördagar (eller så klart annan utvald dag) samt att se på bra saker i veckan. Behöver inte vara stora saker, egentligen. Att lyfta fram saker gör att de också blir ännu bättre.

      Jag är inte ensam: t ex Eva Trillian brukar ju ha en lista med positiva tankar på måndagar medan FreedomTravel har Happy Friday!

      Radera
  4. Godisbitar av olika slag är trevliga och när en tänker på en dag eller en vecka så brukar det hamna en del i påsen. Vad gäller städning så tänkte jag som BP att någon kommer en gång i veckan och gör det eller att du får hitta på en "belöning" till dig själv som extra motivation.
    Och visst blir sonen äldre och nu är dte ju den åldern då en fot är hos barnet och en hos en tonåring och så kan det ju vara ett tag. Häftiga svängningar i humöret kryddar det hela extra.
    Fint att du hittat en bra tygaffär att botanisera i och det finns mycket en kan få till med tyg.
    Jag försöker varje dag göra några för mig nya saker, kan vara i det lilla(ny maträtt, träna in nya glosor på kinesiska och spanska, ny bok, ny butik, ny busslinje eller lite större som en resa, längre utflykter...) Mycket för att jag gillar det och också för att hålla hjärnan igång.
    Jag tycker jag har det väldans bra både hemma i Stockholm, i Spanien och på andra resor, med mitt resejobb, tillsammans med man, döttrar, barnbarn och vänner och jag försöker varje kväll tänka på ett par saker som varit extra bra under dagen och skriva ner dem. Och det har blivit ganska mycket genom åren och väldigt varierat. Har ju blivit så gammal nu att tiden inte längre är oändlig...Men man vet å andra sidan vad en har idag men inget om morgondagen och det tänker jag nog mer ofta på nu när jag vill göra eller unna mig saker. (Inom rimliga gränser förstås.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du. Ett kryddat humör ... Vi har rena curryn här hos oss med humör emellanåt! :) Tur att det finns olika slags curryblandningar med olika styrka. Värre lär det väl bli ... :)

      Unna sig bör man om man kan - inom rimliga gränser! Det är det där med gänserna folk verkar ha lite svårt med. :)

      Radera
  5. Att inte gilla att städa (underdrift) men att gilla att ha det städat är nog något många har gemensamt :)
    Underbart med nallen. Min egen finns fortfarande kvar ;) så man vet aldrig - kanske den aldrig glöms helt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nallen är viktig. Måste ju inte vara en nalle, själv hade jag en katt. Så klart. Inte mycket päls kvar men den ligger magasinerad i vår nostalgilåda i Sverige, tillsammans med mannen mins nalle.

      Radera