fredag 25 augusti 2017

När inte bara fingrarna blir gröna

- Mamma! Du är ju grön i håret! sa sonen för några veckor sedan.
- Suck, jag vet!

Det där är för några veckor sedan,
det hann bli ännu värre.

Jag trilskades ju med det förrförra året då håret antog en grönaktig ton. Jag kan dock inte minnas att det var särskilt påtagligt förra året. Inte som i år i alla fall. Kanske hänger det ihop med vattenkvalitétrasslet vi hade på grund av de nya klortabletterna vi fick i början av sommaren.


Vet inte hur bra det syns egentligen på bilden men det är som sagt inte bara en grönaktig ton, det är grönt! Så där kan jag ju inte gå runt! Jag menar, ska det vara grönt så ska det vara ordentligt och - framför allt - självvalt.

Så hur få bort det? Jag provade först att blanda 1 tsk askorbinsyra i en kopp vatten, hällde i håret och lät vara i 20 minuter. Ingen skillnad. Nä häpp. Vad kan man göra mer?

Ketchupmetoden skippar jag helt, det finns tydligen en risk att håret blir missfärgat i någon annan kolör jag inte heller vill ha. Läste på Schwarzkopf att man kunde lägga Treo eller Magnecyl i vatten och hälla över håret men det har jag inga.

Vad jag däremot har är citroner!


Det tipset fick jag av någon annan som hade samma problem och även från misslyckade färgningar där resultatet är ett blygrått hår. Värt att testa, tänkte jag. Så jag plockade upp några skruttiga nedfallna citroner, pressade ur juicen och silade den ned i ett glas. Där i hällde jag sedan en rejäl klick med hårbalsam (ca tre delar juice och en del balsam, inte så noga) och så rörde jag ihop det någorlunda slätt.


I det torra håret (det ska inte vara vått) hällde jag i geggan, jag mojsade in det lite och snurrade upp det på skallen, tog min bok och satte mig i solen och läste en timme.


Sedan tvättade jag ur det, schamponerade och lät det torka. Och titta! Det mesta är borta. Det är fortfarande en aningens grönt kvar men inte så farligt. Det är långt mycket bättre nu! Nu kanske jag kan våga mig till frisören utan att riskera få en massa kommentarer och tjat om att köpa dyra hårprodukter!

Just ja, det är inte bara jag som är grön i håret, både mannen min och sonen har en grönare ton i sina hår. De har dock brunt hår så det är inte lika påtagligt. Men det är alltid skönt att inte vara ensam!

10 kommentarer:

  1. Sånt här är naturligtvis inget att skoja om, men det verkar vara lite Hulkenvarning när familjen är ute.
    Skönt att du fick bort det mesta med citronmetoden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du får skoja hur mycket du vill! Hulkfamiljen! Den var bra!

      Radera
  2. Hahaha, känner igen mig. Mitt gråvita hår blir gärna gult av solen vilket jag försöker ta bort med Silvershampo men då kan jag bli både gul, blå och grön, gult och blått blir ju grönt.
    Inte vackert men färgglatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste att man kunde få bort med silverschampo men att det inte var alldeles tillförlitligt.

      Jag tänkte, jag provar med citronmetoden först. Hade det inte funkat hade nog nästa steg varit ett djuprengörande schampo.

      Radera
  3. Grönt hår som inte är självvalt är ju trist. Men klor är ju inte ett ljust hårs bästa vän direkt. Även kamomillte kan fungera bra.
    Skönt att du nu återfått din mer vanliga färg. Jag är fortfarande väldigt blond, men badar inte i pool så jag har sluppit detta. Men i ungdomen var det just citroner som hjälpte och kamomill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte kloret som är boven i hulkhåret, det är metallerna i vattnet som kloret frigör i rören.

      Kamomill? Just ja, Timotej! Finns det ens längre?

      Radera
  4. Kan tala om för dig att grönt och turkost hår är inne här i Sverige och den färgningen kostar betydligt mera än din citronmix kan jag säga.

    Sedan undrar jag hur länge jag har följt din blogg... Jag menar jag kommer ihåg att du skrev ett inlägg om att du hade klippt dig och du bytte ut din profilbild. Nu är ju håret långt igen så det måste ju vara minst två år sedan du var kortklippt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns riktigt häftiga frisyrer med grönt hår! Som den här:
      https://i.pinimg.com/564x/bc/c1/96/bcc196b98feda913c7878351b8c573cb.jpg

      Men då är det meningen, liksom.

      15 februari 2016 skrev du den första kommentaren hos mig!

      Radera
  5. Gröna fingrar har man ju hört talas om :) Vad har man för superpower med grönt hår? :) Hoppas du hann ta reda på det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Attans, det måste jag ta reda på! Jag får hoppa ned i poolen och färga om det!

      Radera