fredag 9 februari 2018

En kontroll och en spark

Det bankade på dörren i går eftermiddag. Fy vad jag avskyr den där dörrbankaren, det ekar i hela huset, det låter som att det är polisen som bankar! Ni vet, så där som det är i filmer:
- Police! Open up!

Den här gången var det verkligen polisen som bankade på.

Jag trodde när det bankade att det skulle vara ett bud men istället för en budkille med paket i handen så står där två polismän från Policía Local utanför när jag öppnade dörren. Det är ingen trevlig överraskning.
- Hola, sa de glatt.
- Hola, svarade jag och såg nog oerhört förvirrad ut.

Det där är blanketten, inte det faktiska padrón-papperet för det är vitt.

Sedan frågade de efter empadronamiento, de där papperen som visar att vi är skrivna i kommunen och på rätt adresss. Jag bad dem vänta där i dörren medan jag nervöst och stressad rusade in för att hämta Tjocka Pärmen och väste i förbifarten till mannen min att polisen var här och ville ha våra papper. Som tur är vet jag exakt var pärmen är med alla viktiga dokument så det gick ju fort. Med pärmen i handen och mannen min i släptåg gick jag tillbaka till dörren och letade upp plastfickan med de efterfrågade papperen.

De frågade hur många som bor här och vi svarade tre.
- Ni två? frågade en av poliserna.
- .
- Y su hijo, fyllde den andre polisen i och visade med handen längden på ett barn i femårsåldern.
- Sí, nuestro hijo, sa jag och visade med handen en bit ovanför mitt huvud. Sonen har vuxit en bit igen, nu får jag nästan titta uppåt.

Poliserna skrattade och frågade om vi hyrde och hur länge vi bott här, de ville se pass men det räckte med de gröna residencia-korten med NIE på som jag raskt kunde bläddra fram i pärmen. Dessa kort fotograferades av, med fel adress och allt. Så jag passade på att fråga om vi måste skaffa nya kort. Och ja, det måste vi. Jag suckade och gnällde lite över att vi måste krångla med det och betala för dem också men poliserna sa att nej, det kostar inget att ändra. Vi måste däremot boka tid och göra det snarast och sedan sa poliserna något om nästa torsdag som jag inte riktigt fattade men jag vinkade glatt hejdå till dem när de gick.

Jag stängde dörren och mannen min och jag tittade på varandra.
- Vad var det där för något? Vad ville de egentligen?
- Ingen aning ...

Sedan satte spekulationerna igång.

En teori var att de verkligen kollade dessa padrón för kommunerna får bidrag från staten för antalet skrivna i kommun. Många - framför allt de som inte är spanjorer - missar att ändra eller skriva ut sig när de flyttar och då får kommunen pengar de inte ska ha. Man kan ju tycka att det borde vara kommunfolk som gör denna kontroll, polisen borde ha bättre saker för sig, men de får nog inte knacka på dörrar och be om dessa papper så därför måste polisen göra det.

En annan teori var att de egentligen letade efter en av de tidigare hyresgästerna som vi sett det har kommit en del konstiga brev till. Dessa brev har vi lämnat tillbaka till postgubben och meddelat att den där engelsmannen bor inte här längre.

Den tredje teorin var en fråga som snabbt studsade in och ut ur huvudet: var det verkligen poliser? Jo, det stod ju en bil och allt utanför. Men det kändes liksom olustigt. Varför kommer de till oss som är så attans lydiga och gör allt som man ska? De som struntar i registreringar och allt, de får ju aldrig något trassel ...

Efter en del tittande på internet så hittade mannen min en liten kommentar om att på vissa ställen kommer polisen faktiskt och knackar på för att kontrollera att padrón stämmer. Så OK, nu bestämmer vi oss för att det var så det var. Nu lägger vi det här bakom oss. Avslutat.


Ja, förutom en sak då. Vi fick då den där sparken i häcken om nu måste vi nu omedelbums ta tag i de där attans gröna korten, de som jag brukar kalla för residencia-korten. Hur det går till med det lär det väl komma ett inlägg om i en inte alltför avlägsen framtid.

13 kommentarer:

  1. Jag kan gott förstå reaktionen när du öppnade. Visst är det bra att alltid ha "Tjocka pärmen" till hands.
    Jag var efter halva inlägget inne på er tredje teori. Visst är det tråkigt att man så lätt tänker i de banorna numera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det trist! Samma sak som att köra förbi en på vägen som ser ut att behöva hjälp. Det svider i en men man har ju hört alltför mycket om folk som råkat illa ut för de stannat. Skrämmande.

      Radera
  2. Visst blir man nervös och/eller känner sig skyldig när polisen hälsar på, alternativt när man blir stoppad i en poliskontroll.
    Sedan skrattade jag lite, då du lät poliserna vänta vid dörren. Jag hade ju bjudit in dom och frågat om de ville ha en kopp kaffe. Jag menar just i fall att pappren inte hade varit i sin ordning...
    Kan tänka mig att det där med torsdag betyder att de tänker återkomma nästa vecka och kolla om ni förnyat recidenciakorten.
    Ibland behöver man en spark i baken för att få saker och ting gjorda;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst är det konstigt! Vi är ju så attans laglydiga och får värsta kallsvettningarna för att det är rutinpoliskontroll.

      Jag kom på det efteråt. Kanske skulle bett dem stiga in i hallen och stängt dörren mot kylan om inte annat men det behövde nog vädras i alla fall. Och så funderade jag på om man skulle ha stängt dörren framför dem. Äh. de får skylla sig själva när de kommer så där och gör mig nervös!

      Och ja, jag är inne på samma linje som du om det där med torsdagen. Jag misstänker att man enl lag måste upprätthålla informationen men det är det egentligen ingen polis eller kommunkärring som sagt när de sett våra kort och jag sagt att adressen är fel. Hur ska jag då veta? Egentligen.

      Radera
    2. Hmmm .. de behövde inget kaffe för mina papper är i ordning. Ja, förutom adressen på det där förbenade gröna kortet då.

      Radera
  3. Men fy vilket läskigt besök... Jag skulle ha blivit skitnervös och aldrig i livet att dom hade fått nåt kaffe av mig! Visade dom nåt sorts leg eller så?

    Vi har också "tjocka pärmen". Så snart vi ska göra nåt administrativt så får hela den följa med. Men man kan ändå ge sig sjutton på att det är nåt som saknas som inte behövdes förra gången...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du, jag tror inte att de hade accepterat kaffe. Nä, inget leg med de osade polis och bilen stod utanför. Men tankarna gick i 220 eller så. Ja, de gick nog attans mycket fortare egentligen.

      Och japp. Hur man än vänder och vrider på det så saknas det alltid något. Den spanska läxan ...

      Radera
  4. Visst är det bra att ha alla papper i ordning! Och att de är samlade. Och att du fann dig när polisne nu kom. Bra att också bli påmind om att recidenciakorten ska ändras.

    Har också våra spanska papper i en pärm och det är smidigt, vet var de finns. Visserligen är vi inte skrivna här men man vet aldrig om och när någon dyker upp. Men vi har en låst grind så då lär de få ropa på oss.
    Har alltid med mig kopia av nie och pass, EU kort och vårt svenska försäkringspapper när jag går ut.Olyckan kan ju vara framme...



    SvaraRadera
    Svar
    1. Med EU-kort, menar du då EHIC, dvs fr Försäkringskassan? Ja, har också alltid ID, NIE och sjukvårdskortet med mig i stort sett.

      Radera
  5. Usch, så läskigt! även om de var trevliga, så är det på något vis alltid lite olustigt när man inte är helt p ådet klara med vad som händer. Och sedan just tanken, var det verkligen poliser...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, polis tillhör inte favoriten direkt för det innebär att något är fel på något sätt. Samma med sjukvård och brandkår. Gillar inte att höra sirener ... Så tänker jag.

      Radera
  6. Det var verkligen ett märkligt att få lokalpolisen på besök. Bjöd ni inte på Gevalia🤗🤗
    Jag hade även funderat varför polisen knackar på sådär.....
    Vi måste även förnya våra gröna NIE kort. Det måste manngöra vart 5 år fick jag reda på från en svensk revisor när jag var på besök hos min pappa på GC. Mycket ska man vara med om även att jag var tvungen att befinna mig där hos en Notarie för att skriva på en fullmakt på ett gåvobrev. Notarie använder man sig av för många anledningar i Spanien. Såsom Testamente och Husköp.
    Trevlig Lördag🤗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nä. Det hade blivit Nescafé i så fall. Undrar vad de sagt om man bjöd dem?

      Är du säker på att de måste för nyas, de gröna korten? Jag hörde att det gäller så länge informationen stämmer. Jag får dubbelkolla när vi ska dit om jag minns att fråga dem. Ha en härlig lördag du med!

      Radera