lördag 10 februari 2018

Lördagsgodis 2018 vecka 6

I all hast kommer här små välsmakande bitar ur veckans påse!

Godisbit nr 1
Nystädat! Ja, jag vet att jag tjatar men jag avskyr att städa!!! Men åh så härligt det är när det rent! Har lite småfix kvar men sedan är Casa Feliz redo att ta emot kusinen och hans fru som kommer i morgon. Två godisbitar i en, liksom!

Godisbit nr 2
Nyklippt gräsmatta! Eller kanske mer det att vädret i går - och i dag - var på flera veckor så pass behagligt att man kunde vara ute lite mer än mellan ytterdörr och bildörr. Att det har varit 2 grader på Malaga flygplats, 5 grader ute hos oss och mellan 13 grader (gästtoaletten) och 18 grader (uppvärmt sovrum) i huset hör inte hemma som en godisbit direkt så det pratar vi inte om.


Godisbit nr 3
Förbättrad Lengua! Sonen var ju inte helt OK där med sitt Lenguabetyg i julas och jag skrev tidigare om att jag gjort en massa stödord till honom. I förra veckan hade han ett nytt Lengua-prov och i veckan fick han resultatet att han klättrat över det magiska 5 poängsstrecket (Det ligger ett inlägg i utkast om betygssystemet i Spanien så mer om detta kommer.). Fortsätter han på detta sättet så klarar han det! Vad som gör det ännu lite mer extra är han la faktiskt inte ned så där enormt mycket krut på att lära sig ("Vad ska jag med detta till?!"), det finns alltså möjligheter till ännu bättre resultat. Men jag kommer inte att tjata ihjäl oss på honom, det är risk att det blir för mycket då. Han är ju ändå tonåring ända ut i fingerspetsarna med målbrott, finnar, tjafs, inte gå upp på morgonen ... Men han är fortfarande så gosig och vill gärna ha och ge en kram! :D

8 kommentarer:

  1. 1. Ja, ja det där med städning... Inte vår grej heller kan jag säga. Å egentligen är det ju korkat att städa innan man får besök, för man måste ju städa en gång till när gästerna har åkt...

    2. 13 grader på gästtoaletten... Kan föreställa mig hur "skönt" det är att sinka ner på toaringen och kissa. Sådant slipper killarna iofs, men ändå.

    3. Jättekul med sonens lyckade lenguabetyg. Stort GRATTIS. Åsså hoppas jag att sonen inte läser din blogg. Jag menar han vill kanske inte bli påmind om finnarna i ansiktet direkt;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man borde be gästerna städa efter sig så som de skitar ned. 😁

      Jag har tänkt många gånger som du de senaste veckorna, män slipper i alla fall sitta ned varje gång. I bland har jag tänt värmeljus där på gästtoaletten för att om möjligt höja upp lite, det är den toa som är närmast kök, vardagsrum och min dator.

      Och nä, sonen läser inte min blogg. Vad jag vet. Inget han säger i alla fall. 😁

      Radera
  2. Instämmer helt med dig när det kommer till städning. När jag var liten sa jag att jag aldrig skulle bli som mamma - varför städa bara för att det ska komma lite folk? Nu säger jag att det är tur att man får besök ibland så det blir städat NÅN gång ;-)

    Vi har också haft det bra kallt - jag hittade ju till och med både snö och is. Fast då hade vi åkt upp till en by på 1000 meters höjd.

    Vad kul att det går så bra för sonen :-)

    Ha en härlig - och varm - söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det är tur att man får besök ibland så råttorna skräms på flykt!

      Radera
  3. NR. 1. Det där med städning inför besök sitter väl i ryggmärgen.
    NR. 2. Nystädat och nyklippt gräsmatta, då kan man stå ut med lite bistra temperaturer.
    NR. 2. Duktig kille! Du glömde bort förälskelser i din tonårsbeskrivning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmmm glömde bort ... ? Förträngt, kanske. Vad jag vet så finns det ännu ingen señorita. Vad jag vet.

      Radera
  4. Det låter i kyligaste laget för att vara inomhus om du frågar mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det inte bara låter, det ÄR i kyligaste laget!

      Radera