torsdag 1 mars 2018

En välfylld - och kylig - pool

Jag har de senaste dagarna tittat på poolens vattennivå, den har varit väääldigt låg! Inte bra. Men jag har inte fyllt på eftersom de som säger sig kunna något om väder har pratat om tio dagars regn. Jag menar, att fylla på poolen då med vatten från kran är ju rätt dumt.

Där på hyllan under bordet har Tramse legat på sin dyna hela natten.
Frukosten satt han i hundkojan och åt.
Sedan satt ha en stund tryckt mot muren under cypresserna och såg sååå eländig ut!
Jag frågade men nej, han ville inte komma in.

I går började det regna lite och sedan lite mer. När väderstationen vid midnatt nollställde informationen hade det kommit nästan 30 mm!
- Inte illa! nickade jag gillande för jag såg ju även att det gjorde resultat i poolen också.

 
Smatter i 7 sekunder

Under natten kom det sedan lite mer regn. Det vill säga det kom en hel del mer! Från 3-tiden och fram till 12-tiden så kom det ytterligare 65 mm.
- Mycket bra! nickade jag gillande. Men nu räcker det.

Det går inte i mer vatten nu i poolen, det kommer upp i skimmerluckan!

Ja, nu räcker det. Poolen är full, gräsmattan en sumpmark och så skapar det oreda här hemma. Regnet orsakar nämligen strömavbrott. De är inte långa, en knapp minut eller så, men å andra sidan är de flera. Gissa hur roligt det är att sitta med bokföring, programmering och datorspel när allt bara blir svart och tyst. Tyst en halv sekund för sedan hörs illvrål från både sonen och mannen min.
- Vad i h-e! från ena rummet.
- NÄÄÄÄE! Va f-n! från det andra.
- Inte svära! ropar jag till sonen vägg i vägg efter att ha svurit en harang jag med.


Men framåt eftermiddagen stängdes dock himlakranen av och himlen blev blå, solen sken och temperaturen steg till 17-18 grader ute. Då passade jag på att greja med poolen. Den större mängden vatten i poolen gjorde att jag kunde backspola poolfiltret, det verkade behövas. Dessutom kunde vi passa på att göra en sak till!

Utomhusenhet med temperaturmätare nere i vattnet

Mannen min har under de senaste månaderna pillrat och donat, lött, programmerat, borrat och svurit. Till slut hörde jag det efterlängtade:
- Yeyh! Jag är färdig!

Inomhusenheten, sladden är för ström.

Han har gjort en egen pooltermometer som via wifi är kopplad till en liten söt display inomhus och på den kan vi med stor noggrannhet avläsa poolvattnets temperatur!

14,9 grader. Hutter! Och man ser ju hur sur gubben är över det!

I dag satte vi den på plats där ute på poolstegen och nu är pooltermometern igång!
Nu vet vi med säkerhet att det inte är ett dugg skönt att bada i dag! Jag väntar på att den sura smileyn ska bli en glad en! Men det dröjer nog en månad eller två till dess.

Tänk så duktig han är, va, mannen min!

22 kommentarer:

  1. Verkligen duktigt att fixa till det! Men jag förstår att gubben (på termometern alltså) är sur. Inte alls så behaglig badtemperatur det där. Men å andra sidan hade vi typ den temperaturen i havet uppe i Byske mest hela sommaren.

    Stackars Tramse. Han fattar inte sitt eget bästa :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja tänk vad man står ut med eller tycker är helt OK när det gäller badvatten i Sverige!

      Nä, kattusling. Hans dyna var så blöt idag så jag passade på att slänga den i tvättmaskin, nu står den här inne och torkar, han får nog sova på något annat i natt. Ska man vara så blödig så man lägger en handduk där åt honom ...?

      Radera
  2. Stor applåd till din man! Suveränt!
    Men en sak förstår jag inte här. I Sverige tömmar man ju utomhuspoolerna efter sommaren och fyller på igen till sommaren. Varför samlar ni regnvatten i poolen? För inte badar man väl i det vattnet om två månader eller... Har aldrig haft pool, så det är kanske en dum fråga.

    Ni har i alla fall inte fått någon snö som de har fått i bland annat Barcelona och Rom, för att inte tala om oss häruppe. Om man kollar vädret på BBC så ser det mörkt (eller vitt är kanske mera rätt) ut i hela Centraleuropa just nu...
    Har ju alltid fascinerats av de spanska el-spaghettin, men har ändå aldrig råkat ut för ett endaste strömavbrott. Så irriterande, speciellt om man jobbar och inte hunnit spara det man gjort...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fn vad sur jag blir, skrev långt och så gick strömmen!

      Short version: I Sverige tömmer man hälften för vatten som fryser expanderar, man tömmer rör osv för annars så sprängs de. Och nej, ingen dum fråga.

      Radera
  3. Oj, så mycket regn hos er! Men fint att det kom till viss nytta.
    Bra gjort av maken att få till denna termometer.
    Och att bada i denna kyla känns ju inte lockande. Men varmare tider kommer ju.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, mycket vatten är det! Nästan 114 mm sedan midnatt i dag. Önskar man hade en stor dunk att använda det till torrare tider.

      Radera
  4. Svar: Visst är det samma former som våra betonghäckar i fönstret. Sparade dom för att leka med dom, vilket jag har gjort ett antal gånger som du såg. Ditt minne är verkligen enastående. Tyvärr är det varken makens eller min häck som varit modell för formarna. Det kunde ha varit makens, men min häck är inte päronformad;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Vilket helgprojekt, va! Att gjuta av varandras bakar! Bör göras en gång per decennium!

      Radera
  5. Egentillverkad pooltermometer. Imponerande! I år får vår pool ligga i träda då jag satt upp den på D:s "Integöralista".
    Va f..n!!! säger oxå jag när nåt oönskat händer.
    Tramse är som katter är mest, mycket egensinnig.

    SvaraRadera
  6. Att någon gång kunna få uppleva en vardag i Spanien, det är en av mina drömmar. Jag hoppas kunna förverkliga den, åtminstone under ett år eller så. Glad att jag hittade hit. Kommer bli en trogen läsare=)

    SvaraRadera
  7. Din man han kan han!!!
    Det var en smart att kunna se vattentemperaturen om det är llnt att hoppa i. När jag var på GC hos min pappa i Februari så badade jag bara 1 gång i 15 grader. Usch så kallt🤗
    Det finns ju gränser. Ja, regner det bara öser ner även i Córdoba. Förhoppningsvis har inte vårt hus flytit iväg i Jerez. Trevlig Fredag🤗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fasen vad det regnar! Har haft några strömavbrott också. Suck. Ha en riktigt härlig fredag du me!

      Radera
  8. Trist med så mycket regn, men så bra med en händig och fixande make! Snart kommer den underbara sommaren, troligen lite tidigare till er än här. Vi har smällkall vinter fast det är mars. Men snart måste det vända.

    Önskar dig en fin fredagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är händig när han vill och inom vissa områden. Annars är det nog jag som är den händige i familjen, den som handarbetar, snickrar, tapetserar och målar. Vi kompletterar varandra! :)

      Ha en härlig helg!

      Radera
  9. Vädret verkar lite uppochner överallt! Här har vi ju oxå haft massor av nederbörd, även om den varit frusen. Jag gillar snö, men efter den här köldknäppen kan det få bli lite vår ;) Hoppas ni oxå får finare väder snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja jag fick ett foto från pappa med några decimeter snö på grillen. Han undrade om vi var avundsjuka. Inte direkt ...

      Radera
  10. Var just på väg att skriva nåt om hur inbjudande det ser ut med er pool ... men så såg jag temperaturen ... det är för kallt t o m för mig som älskar att bada!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag gjorde exakt samma reflektion när jag såg fotona på den i mobilen! Efter gårdagens på fyllning med 140 mm uppifrån så har tempen sjunkit lite till ... Hutter!

      Radera
  11. Oj, oj, va regn! Men vilken cool pooltermometer. Diggar verkligen den där smileyn, och förstår att du vill att den ska vara glad och inte sur. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä nu får det snart vara bra med sura gubbar! :)

      Och så har det kommit 20 mm ytterligare på den här sidan 12-slaget i natt ... Vi är uppe i 272 mm sedan den 28 feb!

      Radera