söndag 24 september 2017

Skyltsöndag nr 75 - Tacos?

Vi var ju i förra veckan på en ny restaurang som ligger i närheten av vårt hus.


Mannen min och sonen beställde in tacos och detta var väl ungefär vad de förväntade sig skulle serveras:

Bild lånad från tacobueno.com

Detta var vad som serverades:


Tacos?

Detta fick mig att fundera på det här med tacos. Vad är en taco egentligen?

Lånad från Pinterest

Det är tydligen inte bara vi som är förvirrade. Lite förtydligande:

Illustrationen är lånad från Huffingtonpost

Det är skillnad på Mexiko och Texas, jo. Så det vi oftast äter hemma är alltså inte mexikanska tacos utan Tex-Mex tacos. OK, då vet vi det. Hur nyttigt är det då? Och vad innehåller en taco? Jo, det kan man läsa om här på denna tacosmatpyramid:

Lånad från aiosearch

Types of meat: pork, beef ... en massa djurdelar .... potato ... Visste inte att potatis var en köttbit ... mer djurdelar ... Och vad har hunden där på skylten att göra?

Visste ni att tacosarna (Hur jag än skriver blir det rödkrull under! Vad heter taco i bestämd form pluralis? Äsch, det blir rödkrull under ordet taco också.) en egen dag?! 31 mars!

Lånad från udgtv.com

Jag trodde att en taco var en taco men tydligen finns det även regionala taco-skillnader inom Mexiko med bland annat vad skalet fylls med: fisk, skaldjur, orm (!), lamm, kyckling ...

Bild ... öh förlåt, det är ju söndag ... SKYLT lånad från Elgrafico.mx

... nöt, fläsk och .... öh ... va? Måste kolla närmare.


... hund? Igen! Taco con perro?

Bild lånad från Euroresident

Sí, taco con perro.

~ ☺ ~

Detta var ytterligare ett avsnitt i genren Fritt Tolkad Skyltsöndag - fast det är faktiskt en riktig skylt med!

~ ☺ ~

Vill du se fler skyltningar kan du klicka på etikett Skyltsöndag här i bloggen. Glöm inte bort att kika in på förvaltaren BP's Skyltsöndag! Här är alla medverkare.

24 kommentarer:

  1. Haha! Underbar skyltning som alltid :-)
    Just det där med att skalen alltid var mjuka i Mexiko förvånade oss verkligen första gången vi var där. Men som jag sagt tidigare - betydligt mer lättätet då :-)

    Kul att få lära sig skillnaden mellan mexikanska och tex-mex tacosar. Nu återstår väl bara att kolla upp våra tex-max. Håller tummarna att dom varken innehåller orm eller hund.
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar ödmjukast! Och tänk så ett restaurangbesök kan få igång hjärnan! Välbehövlig gymnastik efter restaurangbesök, antagligen. Och jag hoppas verkligen inte att det var några vovvsingar på tallrikarna vi fick!

      Radera
  2. Hahaha! Skrattade genom hela inlägget! Å nu börjar jag såklart fundera vad den lokala Taco Baren serverar här. Vi har varit där många gånger sedan den öppnat för två år sedan och tagit en öl/vinare, men aldrig ätit där, då vi varken gillar tacos, nachos eller mexikansk(????) mat överhuvudtaget. Än en gång tyckte jag att de tacos ni serverades var det bästa jag någonsin sett.

    Du är fantastisk Emma - när din hjärna tickar i "annorlunda utforskarbanor"alltså.

    Tusen tack för härlig skyltning och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Alltid lika roligt när det uppskattas.

      Problemet är ju att få skallen att stoppa tickandet när det väl satt igång ...

      Radera
  3. Det är nog säkrast att göra sina egna tacos. Då brukar dom bli som jag förväntat mig. Men, då missar jag förstås restaurangupplevelsen. Man kan inte alltid få allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, man kan inte få allt. Dessutom så är det ju roligt att íbland få bli (glatt) överraskad!

      Radera
  4. Haha vilken rolig tolkning av tacos :)

    SvaraRadera
  5. Hmmm,hoppas att jag inte fått i mig hundkött men i den här världsdelen kan man aldrig vara helt säker. ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, verkligen inte! Hua!

      Men å andra sidan, undras hur mycket kryp av olika slag man har fått i sig under åren!

      Radera
  6. Hej Emma! Så kul inlägg! Skrattade gott! Speciellt som jag inget vet om tacos :-) Aldrig ätit...
    Hund hm...
    Kram P ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Preciosa! Tacos kan man äta lite hur som helst, tydligen!:D Härligt att jag fick dig att skratta lite!

      Radera
  7. Tack för goa skratt! Vad tacos är blir nog en definitionsfråga. Och en rolig sådan. Och skulle en hund vra inblandad eller katt så hade ni säkert inte märkt det....Men en hade ju reagerat av etiska skäl. Men å andra sidan äter ju spanjorerna kanin så det kanske också kan ingå.
    Hur som... Jag tycker era tacos så fina och aptitliga ut och du har ju humöret uppe, så allltså ingen fara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae ...lite skilland är det på katt, hund och kanin. Kanin är ju i alla fall vegetarian. Fast jag äter inte det heller, kaniner alltså. Vegetarianer brukar jag inte heller äta, i alla fall inte de med två ben. :D

      Radera
  8. PS! Kanske får vegetariska tacos gälla dör en tydligt ser vad som ingår i grönsaksväg och en får ha en egen mixer med sig...
    Om en vill veta....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar hemma ösa på sallat, tomater, majs, gurka, paprika, riven ost, en klick grekisk yoghurt, guacamole och tacosås. I det sticker jag sedan nachos. Vegetarisk och det blir jättegott!

      Radera
  9. Det är väl kanske med taccos som med pizza, vi gör egna svenska varianter av det hela ;)

    SvaraRadera
  10. Den där måltiden på fotot från restaurangen ser ju inte ut som jag tänker mig taco ... Jag är ju medveten om att vi kanske försvenskat vår variant, men ändå... Hörde någon gång att vi (Sverige alltså) exporterar vårt "svenska tacokoncept" till USA. Har dock ingen källa till detta påstående, så vet inte om det är sant eller en skröna ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det var inte tacos som vi ser det! Jag tror som sagt att det vi ser som tacos är tex-mex, inte mexikansk mat utan mexikansk mat från Texas.

      Radera
  11. Skyltsöndag fortfarande? Du vet väl att det är lördag idag... Var är godiset!?!? ;-)
    Ha en härlig lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här veckan bara försvann! Ska se om jag fick med mig något godis från Carrefour.

      Radera